Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.

Svensk Hållbarhetsranking bygger på svar från 10 000 respondenter som under hösten har fått ranka 100 av Sveriges mest välkända företag utifrån de fyra kategorierna samhällsansvar, miljö/klimat, långsiktighet och öppenhet. Coop placerar sig på tredje plats med IKEA som etta och Volvo Lastvagnar som nummer två.

Det är Coops starkaste resultat någonsin i de studier jag genomfört sedan starten 2004. Varumärket är dessutom det inom detaljhandeln som ökat mest jämfört med 2017 i en marknad där vi ser en tydlig nedgång. Företagets styrka är deras starka resultat i hållbarhetsdimensionen miljö och klimat. Här får Coop starkast resultat av alla detaljhandelsföretag, säger Tony Apéria, ekonomie doktor på Stockholm Business School som genomfört studien.

I april i år utsågs Coop både till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index och som Sveriges grönaste varumärke i Differs årliga ranking. Även Coops egna varumärke Änglamark rankades som det grönaste när respondenterna fritt fick svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste.

Det är glädjande att Coops starka position inom hållbarhet nu flyttas fram ytterligare hos de svenska konsumenterna. Vi är ett medlemsägt företag och det är våra medlemmars engagemang som hela tiden driver oss framåt i arbetet mot ett ännu grönare Coop, säger Charlotta Szczepanowski, kvalitets- och hållbarhetschef på Coop.

För mer information:
Coops pressjour, tfn 010-743 13 13

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.
    Läs mer