Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.

Svensk Hållbarhetsranking bygger på svar från 10 000 respondenter som under hösten har fått ranka 100 av Sveriges mest välkända företag utifrån de fyra kategorierna samhällsansvar, miljö/klimat, långsiktighet och öppenhet. Coop placerar sig på tredje plats med IKEA som etta och Volvo Lastvagnar som nummer två.

Det är Coops starkaste resultat någonsin i de studier jag genomfört sedan starten 2004. Varumärket är dessutom det inom detaljhandeln som ökat mest jämfört med 2017 i en marknad där vi ser en tydlig nedgång. Företagets styrka är deras starka resultat i hållbarhetsdimensionen miljö och klimat. Här får Coop starkast resultat av alla detaljhandelsföretag, säger Tony Apéria, ekonomie doktor på Stockholm Business School som genomfört studien.

I april i år utsågs Coop både till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index och som Sveriges grönaste varumärke i Differs årliga ranking. Även Coops egna varumärke Änglamark rankades som det grönaste när respondenterna fritt fick svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste.

Det är glädjande att Coops starka position inom hållbarhet nu flyttas fram ytterligare hos de svenska konsumenterna. Vi är ett medlemsägt företag och det är våra medlemmars engagemang som hela tiden driver oss framåt i arbetet mot ett ännu grönare Coop, säger Charlotta Szczepanowski, kvalitets- och hållbarhetschef på Coop.

För mer information:
Coops pressjour, tfn 010-743 13 13

  • Kritiserad äggregel försvinner – hyllas av Coop som drivit frågan

    Kritiserad äggregel försvinner – hyllas av Coop som drivit frågan

    Ända sedan 2019 har Coop varit aktiva i frågan om sista försäljningsdatum för ägg. Coop har ansett lagstiftningen ogenomtänkt och något som påverkat matsvinnet. Den 8 december slopas nu EU-förordningen.
    Läs mer
  • CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    Svenska folket och juryn har sagt sitt och det står klart att CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022 och 250 000 kronor. CleanSea tilldelas priset för sitt arbete med att rädda marint djurliv och miljö genom att rensa hav och kuster från plastskräp. Priset delades ut vid en ceremoni på Vår Gård i Saltsjöbaden på onsdagskvällen.
    Läs mer