Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke

Tre olika undersökningar har nyligen genomförts som mäter svenska varumärkens och företags arbete för hållbarhet. Änglamark är Sveriges grönaste varumärke för sjunde året i rad enligt Differs undersökning och varumärket Coop hamnar på andra plats. Coop är i topp fem när Sustainable Brand Index mäts och Coops hållbarhetschef Louise König är med på listan av Sveriges 101 miljömäktigaste när Aktuell Hållbarhet tar fram profilerna som sätter agendan för hållbar utveckling i Sverige.

– Det är över 25 år sedan Coop lanserade Änglamark tillsammans med engagerade medlemmar. Det är glädjande att varumärket befäster sin ledande ställning hos svenska konsumenter, det är också ett bevis på ett långsiktigt hållbart varumärkesbyggande, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Änglamark hamnar i topp i Differs undersökning av svenska varumärkens och företags arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. Änglamark vinner med 10 procent av rösterna, och hamnar långt före nummer två, som är varumärket Coop. På tredje plats kommer Grumme. Detta i mätningen där respondenterna fritt får välja varumärke. Differs undersökning består också av en mätning där respondenter får sätta poäng på 86 olika företag och där Coop hamnar på tredje plats. Vinnare i den kategorin är SJ, följt av ICA. Kampen mellan plats 2-4 platsen är tight, där alla tre företag har 4,8 av fem möjliga poäng men där ICA tar hem andraplatsen på hundradelar.

I mätningen Sustainable Brand Index mäts varumärken för hållbarhet. Coop hamnar på femte plats och tappar därmed tre platser på listan. Apoteket ligger på första plats för andra året i rad och Coop har gott sällskap i topp fem av Saltå Kvarn, ICA och IKEA.

Listan på de profiler som sätter agendan för hållbar utveckling i Sverige toppas av klimatminister Isabella Lövin och på andra plats hamnar folkbildaren och professorn i internationell hälsa Hans Rosling, som får priset postumt. Coops hållbarhetschef Louise König är återigen med på listan av Sveriges 101 miljömäktigaste och hamnar på plats 70.

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.
    Läs mer