Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – för nionde gången

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn.

Vi är glada och stolta att Änglamark för nionde gången utses till årets grönaste varumärke. Änglamark har dessutom en positiv försäljningsutveckling samtidigt som ekoförsäljningen backar, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke. När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark, med Coop på andra plats och Arla på bronsplats.

Coop rankas också som nummer ett i både dagligvaruhandeln och i banksektorn. Total vinnare i år blev SJ och Coop placerade sig på en silverplats före ICA.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.

För mer information kontakta: 
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    Coop inför hållbarhetsdeklarationer på alla livsmedel

    För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.
    Läs mer
  • Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.se
    Läs mer