Pressmeddelanden & Nyheter

Oktober 2015

Nu finns knasiga grönsaker i butiken

I dag börjar Coop, som första matkedja, att sälja ”knasiga grönsaker” på utvalda stormarknader runt om i Sverige. Det handlar om grönsaker som ser annorlunda ut på ytan men smakar precis som andra grönsaker. Detta är en del av Coops satsning mot matsvinn. Läs mer

September 2015

Starkt halvår för ekovaror på Coop – högst försäljningsandel i branschen

Coop befäster sin ställning med högst andel försäljning av ekovaror i branschen. Försäljningsandelen av ekovaror uppgick under första halvåret 2015 till 8,9 procentenheter. En ökning med 18,4 procent jämfört med motsvarande period förra året då försäljningsandelen uppgick till 7,5 procentenheter. (Helår 2014: 7,7). Läs mer

Augusti 2015

Fältbiologerna är Sveriges grönaste inspiratör för barn och ungdomar!

I går utsåg svenska folket Fältbiologerna till vinnare av Coops Änglamarkspris 2015. Prisutdelningen ägde rum i samband med Konsumentföreningen Stockholms Familjedag på Skansen. Vid årets upplaga av Änglamarkspriset, som är ett av Sveriges största miljöpriser, låg fokus på barn och ungdomar – att lyfta fram organisationer och/eller enskilda personer som jobbar med att motivera unga att bry sig och gilla jorden. Läs mer

Juni 2015

Knasiga frukter och grönsaker tar plats i Coops butiker

Coop tar i och med kampanjen Det är insidan som räknas ett nytt initiativ tillsammans med frukt och grönt-leverantören Everfresh för att minska matsvinnet. Nu välkomnas frukter och grönsaker som tidigare inte fått komma i närheten av butiken – bara för att de har en knasig form. Så vad är då skillnaden? Utseendet och priset blir svaret. För kvalitetsmässigt är de helt jämförbara. Läs mer

De kan vinna årets Änglamarkspris

Boodla, Fältbiologerna och Naturskoleföreningen är de tre finalisterna till årets Änglamarkspris. Priset ska uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och hållbarhet och går i år till en person eller organisation som gjort viktiga insatser för barn och ungdomar. Vinnaren röstas fram på Coops webbplats. Läs mer

April 2015

Coop är på jakt efter Sveriges grönaste inspiratör – I år blir det ett extra barn- och ungdomsvänligt Änglamarkspris

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter någon som har koll på planeten och som dessutom ser till att barn och ungdomar fattar det här med hållbar utveckling. Coops miljöpris vill premiera den goda kraften som gör att alla, framförallt unga, känner sig motiverade att verkligen bry sig och gilla jorden. Läs mer

Mars 2015

Coop fortsatt branschledande på hållbarhet, #ekolöftet är årets kampanj

Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan. Läs mer

Eko-ägg populärt på årets påskbord

Ägg är inte helt otippat den stora favoriten under påsken. Hela 95 procent av de som firar påsk planerar också att äta ägg under den kommande påskhelgen, och nästan var tredje person planerar att välja ekologiska ägg i påsk. Det visar en färsk undersökning från Coop Medlemspanel.  Läs mer

Änglamark – Sveriges grönaste varumärke 2014

Varumärkesstrategibyrån Differ har för sjätte året i rad låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Drygt 1000 personer i åldern 15-75 år har genom sina svar utsett Änglamark som vinnare av årets grönaste varumärke. Och det är inte första gången - Änglamark har kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia. Läs mer

Januari 2015

Rekordår för ekovaror på Coop

För Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, blev 2014 ett rekordår. Den ekologiska försäljningsandelen slutade på hela 7,7 procent. Det är en ökning med 40 procent från 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och dagligvarubranschen i sin helhet på cirka 4 procent. Toppkategorin inom eko är barnmat. Läs mer