Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop är Sveriges grönaste varumärke, det visar en ny undersökning av konsultföretaget Differ. Coop är totalvinnare i undersökningen och Änglamark är det varumärke som spontant väljs av flest svenskar.

Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Att vi vinner priser som grönaste varumärken ser vi som kvitto på att Coops enträgna och långsiktiga arbete med att erbjuda hållbara matvaror och tjänster märks bland Sveriges konsumenter, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom flera olika branscher. Coop är totalvinnare i undersökningen genom att få högst snittvärde av samtliga utvärderade varumärken.

När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark. Denna kategori vinner därmed Änglamark för tionde året i rad.

Coop rankas dessutom som nummer ett i både dagligvaruhandeln och i banksektorn, placeringar som Coop försvarar från föregående år.

På Coop vet vi att vi måste agera hållbart för att upplevas som hållbara av kunderna.  I år ser vi fram emot att lansera Coops hållbarhetsdeklaration på alla matvaror. Genom hållbarhetsdeklarationen kommer kunderna kunna se vilken påverkan varorna har på jordens resurser, klimat och samhälle – vi tror detta kommer bli en stor hjälp för våra kunder att göra ännu fler hållbara val, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Om undersökningen

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.

Ta del av alla resultat.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer