Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop är Sveriges grönaste varumärke, det visar en ny undersökning av konsultföretaget Differ. Coop är totalvinnare i undersökningen och Änglamark är det varumärke som spontant väljs av flest svenskar.

Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Att vi vinner priser som grönaste varumärken ser vi som kvitto på att Coops enträgna och långsiktiga arbete med att erbjuda hållbara matvaror och tjänster märks bland Sveriges konsumenter, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom flera olika branscher. Coop är totalvinnare i undersökningen genom att få högst snittvärde av samtliga utvärderade varumärken.

När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark. Denna kategori vinner därmed Änglamark för tionde året i rad.

Coop rankas dessutom som nummer ett i både dagligvaruhandeln och i banksektorn, placeringar som Coop försvarar från föregående år.

På Coop vet vi att vi måste agera hållbart för att upplevas som hållbara av kunderna.  I år ser vi fram emot att lansera Coops hållbarhetsdeklaration på alla matvaror. Genom hållbarhetsdeklarationen kommer kunderna kunna se vilken påverkan varorna har på jordens resurser, klimat och samhälle – vi tror detta kommer bli en stor hjälp för våra kunder att göra ännu fler hållbara val, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Om undersökningen

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.

Ta del av alla resultat.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer
  • Premiär för Coops första delvis obemannade butik

    Premiär för Coops första delvis obemannade butik

    Coop Unnaryd utökar sina öppettider alla dagar i veckan genom att erbjuda kunder möjligheten att handla i butiken när personal inte är på plats. Butiken är på 300 kvm och har ett prisvärt och brett utbud av varor för alla typer av behov. Coop Unnaryd utökar nu servicen och underlättar vardagspusslet för boende i närområdet.
    Läs mer