Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket

Coop är Sveriges grönaste varumärke, det visar en ny undersökning av konsultföretaget Differ. Coop är totalvinnare i undersökningen och Änglamark är det varumärke som spontant väljs av flest svenskar.

Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Att vi vinner priser som grönaste varumärken ser vi som kvitto på att Coops enträgna och långsiktiga arbete med att erbjuda hållbara matvaror och tjänster märks bland Sveriges konsumenter, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom flera olika branscher. Coop är totalvinnare i undersökningen genom att få högst snittvärde av samtliga utvärderade varumärken.

När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast vinner Änglamark. Denna kategori vinner därmed Änglamark för tionde året i rad.

Coop rankas dessutom som nummer ett i både dagligvaruhandeln och i banksektorn, placeringar som Coop försvarar från föregående år.

På Coop vet vi att vi måste agera hållbart för att upplevas som hållbara av kunderna.  I år ser vi fram emot att lansera Coops hållbarhetsdeklaration på alla matvaror. Genom hållbarhetsdeklarationen kommer kunderna kunna se vilken påverkan varorna har på jordens resurser, klimat och samhälle – vi tror detta kommer bli en stor hjälp för våra kunder att göra ännu fler hållbara val, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Om undersökningen

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i nio branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.

Ta del av alla resultat.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop utökar samarbetet med Too Good To Go för att minska matsvinn

    Coop utökar samarbetet med Too Good To Go för att minska matsvinn

    Coop tar ännu ett steg i arbetet med att minska matsvinnet genom att gå in i ett nationellt samarbete med maträddarappen Too Good To Go. Genom samarbetet kommer fler kunder kunna köpa mat som riskerar att bli svinn till rabatterat pris och Coop får ett verktyg till för att minska matsvinnet.  
    Läs mer
  • Änglamarkspriset 2022: Här är de tio bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    Änglamarkspriset 2022: Här är de tio bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    KF och Coop presenterar nu de tio nominerade som gått vidare i Änglamarkspriset 2022. Änglamarkspriset delas ut till personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom miljö och ekologi, eller har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Änglamarkspriset delas sedan 2002 ut av KF och Coop tillsammans med Änglamarksfamiljerna Danielsson, Taube och Alfredson.
    Läs mer