Coop slopar plasten i brödpåsarna

Coop slopar plasten i brödpåsarna

Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.

Innan jul började Coop fasa ut de tunna frukt- och grönt-påsarna av plast och ersätta dem med papperspåsar. Nu har man antagit målsättningen att fasa ut de nuvarande brödpåsarna med ett plastfönster under våren 2020. Åtgärden gör att Coop minskar plastförbrukningen med cirka 30 ton plast per år. De nya pappåsarna kan återvinnas som papper.

-Vi på Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och jag är jätteglad över att vi nu kan presentera ett ytterligare steg i rätt riktning. Med den här åtgärden fasar vi ut 30 ton plast från fossil råvara i ett slag!, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop.

Under april kommer de första nya påsarna att finnas i de första butikerna och rullas sen ut successivt under våren. De nya papperspåsarna kommer vara kostnadsfria för kunderna, precis som brödpåsarna är idag.

För mer information, kontakta:
Coops pressjour:010-7431313

Taggar

  • Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.
    Läs mer
  • Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.
    Läs mer