Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer.

– Vi är stolta och glada över att sätta ännu ett rekord för ekoförsäljningen trots vår redan höga andel. Bra produkter, attraktiva erbjudanden, en stark efterfrågan och Coops ständigt växande ekologiska sortiment ger resultat. Det är otroligt roligt se kraften i vårt arbete som gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

– Att byta en konventionell vara mot en ekologisk är ett enkelt och tydligt sätt att göra skillnad. Med vår satsning på veckans eko, har vi gjort det ännu enklare att välja eko genom att varje vecka sänka priset kraftigt på ett antal ekologiska varor, fortsätter Louise König.

Coop har under året också lagt stort fokus på kommunikationen kring ekologiska produkter, både genom att lyfta och synliggöra dem i butik och genom olika kampanjer.

25-årsjubileum för Änglamark

Under 2015 ökade Coop antalet ekologiska livsmedelsartiklar med 17,4 procent. Det egna varumärket Coop Änglamark, som i år fyller 25 år, är Sveriges starkaste ekologiska och miljömärkta varumärke och består av cirka 400 olika produkter.

– Genom Änglamark har vi gått i bräschen för det ekologiska utbudet. Inte minst barnmaten som vi lanserade i höstas har rönt uppskattning bland våra kunder. Vi kommer fortsätta att utveckla och lansera ett antal nya Änglamarksprodukter i år, säger Jonathan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Årets Ekoraket

De ekologiska kategorier som ökat mest under 2015 är frukt och bär, mejeri samt grönsaker. Största ökningen bland enskilda produkter stod ekologiska bananer för.

– Vi bedömer att ekoförsäljningen kommer fortsätta att öka även under 2016 och vi jobbar intensivt med att både produktutveckla och säkra tillgången på ekologiskt. Det råder ingen tvekan om att vi behöver fler ekologiska producenter i Sverige för att kunna svara upp mot kundernas önskemål, avslutar Louise König.

Ytterligare information:

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer
  • Havstenssunds Ostron vinner Änglamarkspriset 2019

    Havstenssunds Ostron vinner Änglamarkspriset 2019

    Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram Havstenssunds Ostron till vinnare av Änglamarkspriset 2019. Företagets ostronodling på västkusten visar tydligt att matglädje och hållbarhet går hand i hand.
    Läs mer