Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer.

– Vi är stolta och glada över att sätta ännu ett rekord för ekoförsäljningen trots vår redan höga andel. Bra produkter, attraktiva erbjudanden, en stark efterfrågan och Coops ständigt växande ekologiska sortiment ger resultat. Det är otroligt roligt se kraften i vårt arbete som gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

– Att byta en konventionell vara mot en ekologisk är ett enkelt och tydligt sätt att göra skillnad. Med vår satsning på veckans eko, har vi gjort det ännu enklare att välja eko genom att varje vecka sänka priset kraftigt på ett antal ekologiska varor, fortsätter Louise König.

Coop har under året också lagt stort fokus på kommunikationen kring ekologiska produkter, både genom att lyfta och synliggöra dem i butik och genom olika kampanjer.

25-årsjubileum för Änglamark

Under 2015 ökade Coop antalet ekologiska livsmedelsartiklar med 17,4 procent. Det egna varumärket Coop Änglamark, som i år fyller 25 år, är Sveriges starkaste ekologiska och miljömärkta varumärke och består av cirka 400 olika produkter.

– Genom Änglamark har vi gått i bräschen för det ekologiska utbudet. Inte minst barnmaten som vi lanserade i höstas har rönt uppskattning bland våra kunder. Vi kommer fortsätta att utveckla och lansera ett antal nya Änglamarksprodukter i år, säger Jonathan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Årets Ekoraket

De ekologiska kategorier som ökat mest under 2015 är frukt och bär, mejeri samt grönsaker. Största ökningen bland enskilda produkter stod ekologiska bananer för.

– Vi bedömer att ekoförsäljningen kommer fortsätta att öka även under 2016 och vi jobbar intensivt med att både produktutveckla och säkra tillgången på ekologiskt. Det råder ingen tvekan om att vi behöver fler ekologiska producenter i Sverige för att kunna svara upp mot kundernas önskemål, avslutar Louise König.

Ytterligare information:

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

    Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.se
    Läs mer
  • Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

    Änglamarks färska örter minskar fotavtrycket på miljön

    Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.
    Läs mer