Stora Coop i Varberg utsedd till Årets EkobutikRobin Eliasson och Khalil Hajj jobbar i den prisbelönta frukt- och gröntavdelngen på Stora Coop Varberg.

Stora Coop i Varberg utsedd till Årets Ekobutik

På Ekogalan prisades igår Stora Coop Varberg för deras satsning på att erbjuda ett brett, svenskt och närodlat sortiment av grönsaker och frukt.  

Vi är så stolta över att vår butik har fått denna fina utmärkelse. På Stora Coop Varberg fokuserar vi på Coops egna ekologiska varumärke Änglamark och köper in så mycket ekologiskt som möjligt. Vi har till exempel fattat beslut att endast sälja ekologiska bananer och kiwi, och vill uppmana kunderna att känna skillnaden i smak när de väljer ekologiskt, säger Khalil Hajj ansvarig för frukt & grönt på Stora Coop Varberg.

Motiveringen till priset lyder:

”Med en grönsaksavdelning utöver det vanliga, fylld med lokalt odlade ekologiska grönsaker, når man på ett hållbart sätt konsumenterna i närområdet. Att fokusera på närodlade svenska ekologiska produkter ger positiva miljöeffekter från jord till bord.”

Stora Coop Varberg är inte bara framstående inom ekologiskt. På Dagligvarugalan 2018 fick butiken priset Årets digitaliserade butik.

För mer information, kontakta:
Coops pressjour: 010-743 1313

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer