Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coops medlemmar och kunder efterfrågar allt mer svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige och därför är det glädjande att vi fortsatt har en branschledande position inom ekologiskt. 

Under 2018 syntes en tydlig trend hos Coops kunder, där svenskt och vegetariskt har flyttat fram sina positioner, delvis på bekostnad av ekologiskt. Till exempel har kategorin vegetariska proteiner ökat med drygt 18 procent. Coops ekoandel backade under förra året från 10,1 procent till 9,7 procent men bland dagligvaruaktörerna är vi fortsatt i täten när det kommer till ekoförsäljningen.

­”Hållbarhetstrenden är stark bland kunderna men vi ser att det ger delvis andra uttryck i deras varukorgar. Vegetariskt och svenskt växer sig starkare vilket under förra året innebar att vår ekoandel minskade något. Även om vår ekoandel backade något är vi fortsatt branschledande på det här området.”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop.

Trenden syns också i Coops undersökning Matometern där svenskarna frågades hur de ville ändra sina kostval under 2019. På första plats kom att äta mindre sötsaker följt av att äta mer vegetariskt. Bara fyra procent uppgav att de ville öka sin konsumtion av ekologiska varor.

”Våra medlemmar och kunder har ett starkt engagemang för att äta mer hälsosamt och hållbart, vilket naturligtvis är positivt. Det ekologiska sortimentet är en viktig komponent för oss och med Coops relansering av Änglamark vill vi förnya intresset för ekologiskt bland våra kunder”, säger Åsa Wickholm chef för egna varumärken på Coop.

Högst ekoandel av Coops butiker har Coop Järna (37,3 procent), Coop Gnesta (24,6 procent med Coop Bagarmossen och Coop Kärrtorp på en delad tredjeplats (24,5 procent ). Största produkterna i värde inom ekologiskt är bananer, ägg, Bregott, nötfärs och morötter.

För mer information kontakta:

Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop ersätter de tunna plastpåsarna med papperspåsar

    Coop har beslutat att fasa ut frukt- och gröntpåsarna av plast. Istället kommer kunderna att erbjudas påsar i papper och först ut blir en variant som kan återanvändas som matavfallspåse. Coop blir därmed först i branschen med utfasning av de tunna plastpåsarna och åtgärden minskar företagets plastförbrukning med cirka 300 ton/år.
    Läs mer
  • Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

    Som ett led i Coops digitaliseringsresa etablerar Coop en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
    Läs mer