Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coop fortsatt ledande inom ekologiskt

Coops medlemmar och kunder efterfrågar allt mer svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige och därför är det glädjande att vi fortsatt har en branschledande position inom ekologiskt. 

Under 2018 syntes en tydlig trend hos Coops kunder, där svenskt och vegetariskt har flyttat fram sina positioner, delvis på bekostnad av ekologiskt. Till exempel har kategorin vegetariska proteiner ökat med drygt 18 procent. Coops ekoandel backade under förra året från 10,1 procent till 9,7 procent men bland dagligvaruaktörerna är vi fortsatt i täten när det kommer till ekoförsäljningen.

­”Hållbarhetstrenden är stark bland kunderna men vi ser att det ger delvis andra uttryck i deras varukorgar. Vegetariskt och svenskt växer sig starkare vilket under förra året innebar att vår ekoandel minskade något. Även om vår ekoandel backade något är vi fortsatt branschledande på det här området.”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop.

Trenden syns också i Coops undersökning Matometern där svenskarna frågades hur de ville ändra sina kostval under 2019. På första plats kom att äta mindre sötsaker följt av att äta mer vegetariskt. Bara fyra procent uppgav att de ville öka sin konsumtion av ekologiska varor.

”Våra medlemmar och kunder har ett starkt engagemang för att äta mer hälsosamt och hållbart, vilket naturligtvis är positivt. Det ekologiska sortimentet är en viktig komponent för oss och med Coops relansering av Änglamark vill vi förnya intresset för ekologiskt bland våra kunder”, säger Åsa Wickholm chef för egna varumärken på Coop.

Högst ekoandel av Coops butiker har Coop Järna (37,3 procent), Coop Gnesta (24,6 procent med Coop Bagarmossen och Coop Kärrtorp på en delad tredjeplats (24,5 procent ). Största produkterna i värde inom ekologiskt är bananer, ägg, Bregott, nötfärs och morötter.

För mer information kontakta:

Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer