Coop Hagastaden prisat för högsta nivå av hållbarhetsarbete

Coop Hagastaden prisat för högsta nivå av hållbarhetsarbete

Coop Hagastaden i centrala Stockholm har prisats i White Guide Greens årliga bedömning av svenska livsmedelsbutikers hållbarhetsarbete. Butiken är första butik som någonsin når nivå fem, den högsta nivån, i undersökningen och är dessutom utsedd till Årets Vego butik i Stockholm. Under onsdagen besökte White Guide Green butiken för att dela ut utmärkelserna. 

Coop Hagastaden är en matbutik i framkant, som levererar på alla de parametrar vi bedömer. Hållbarhet handlar inte om kortsiktiga kampanjer, utan om ett uthålligt, genuint engagemang och en ständig dialog med kunderna. Det här är en ny matbutik som vi hoppas och tror kommer att utvecklas ännu mer med tiden, säger Pär Bergkvist, grundare av White Guide Green. 

Under onsdagen fick Coop Hagastaden besök av White Guide Green. På plats i butiken prisades butikschef Maria Ytter med personal för sina många insatser inom hållbarhetsområdet bland annat vad det gäller att minska matsvinn och erbjuda ekologisk och lokalproducerad mat.   

Vi bestämde redan när vi öppnade den här butiken att vi vill ligga långt framme både vad det gäller hållbarhetsarbete och innovation. Vår butik skiljer sig från en del andra matbutiker men vi tror att det här är vad kunderna vill ha framöver. Vi vill inspirera våra kunder till hållbara val och underlätta deras vardag med både smarta måltidskoncept och smarta tekniska hjälpmedel som underlättar handlingen, säger Maria Ytter, butikschef för Coop Hagastaden. 

Om Coop Hagastaden
Coop Hagastaden ligger i Stockholm och öppnade under 2020. Ambitionen är att butiken ska vara Stockholms mest innovativa matbutik där ny teknik möter lokalt mathantverk. Coop Hagastaden har en vision om noll matsvinn i butik och hos sina kunder. 

Coop Hagastaden har en bistro som serverar kalla och varma maträtter och har fullständiga rättigheter. Kockarna och bagarna i bistron lagar gärna mat från butiken som annars skulle ha blivit matsvinn. 

Butiken odlar, skördar och säljer butiksodlade örter. Målsättningen är att butiken ska bli självförsörjande på örter och sallader. 

Om White Guide Green
White Guide Green är en tävling och guide som bedömer hur matbutikerna arbetar med hållbarhet kopplat till mat och dryck. Detta görs genom ett fysiskt besök i varje butik och genom att ställa frågor som varje butik måste svara på. Alla besök är oanmälda. 

White Guide Green bedömer bland annat utbildning av personal, kommunikation, certifieringar, utbudet av ekologisk mat och dryck, exponering och försäljning av närproducerade livsmedel, arbetet med att minska matsvinn i butik, energieffektivisering och hur butiken kommunicerar goda matvanor.