I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop-butiker över hela Sverige och online från och med 26 oktober.

Beyond Mince är skapad för att ge samma textur, formbarhet och smak som animalisk färs, men med de miljömässiga fördelarna som växtbaserat protein medför. Färsen är framtagen för att enkelt kunna ersätta köttfärs i matlagning och rätter som till exempel tacos, köttbullar och köttfärssås.

Vi tittar alltid efter produkter som innebär att vi kan bredda vårt erbjudande av växtbaserade produkter och erbjuda våra kunder större valmöjligheter. I dag är vi extremt glada över att vara den första dagligvarukedjan i Sverige att erbjuda våra kunder och medlemmar Beyond Mince, och ytterligare stärka vår position när det kommer till växtbaserade alternativ, säger Oskar Lundgren, Kategori- och inköpsansvarig på Coop Sverige.

Sedan tidigare har Beyond Meat lanserat två produkter via Coop i Sverige: Beyond Burger® och Beyond Sausage®. Något som bland annat resulterade i att Beyond Burger blev den bäst säljande växtbaserade burgaren hos Coop.

Vi är väldigt stolta över att introducera vår senaste produktinnovation i Europa. Beyond Mince låter konsumenter njuta av färsens kulinariska mångsidighet, goda smak och textur, tillsammans med ett högt proteininnehåll och en minimal miljöpåverkan. Vi fortsätter vårt partnerskap med Coop och är glada över att de blir först ut att ta denna innovativa produkt till svenska hushåll, säger Chuck Muth, Chief Growth Officer på Beyond Meat.

Beyond Meat grundades 2009 med visionen att erbjuda växtbaserat protein som ger miljömässiga fördelar med likvärdigt näringsinnehåll, textur och andra smakattribut som animaliska köttprodukter. I dag levererar Beyond Meats frysta och färska växtbaserade produkter till fler än 112 000 dagligvarubutiker och restauranger i 85 länder.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Presskontakt, Beyond Meat Sverige:
John Thungren, John@objectifsthlm.com

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  
    Läs mer