I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop-butiker över hela Sverige och online från och med 26 oktober.

Beyond Mince är skapad för att ge samma textur, formbarhet och smak som animalisk färs, men med de miljömässiga fördelarna som växtbaserat protein medför. Färsen är framtagen för att enkelt kunna ersätta köttfärs i matlagning och rätter som till exempel tacos, köttbullar och köttfärssås.

Vi tittar alltid efter produkter som innebär att vi kan bredda vårt erbjudande av växtbaserade produkter och erbjuda våra kunder större valmöjligheter. I dag är vi extremt glada över att vara den första dagligvarukedjan i Sverige att erbjuda våra kunder och medlemmar Beyond Mince, och ytterligare stärka vår position när det kommer till växtbaserade alternativ, säger Oskar Lundgren, Kategori- och inköpsansvarig på Coop Sverige.

Sedan tidigare har Beyond Meat lanserat två produkter via Coop i Sverige: Beyond Burger® och Beyond Sausage®. Något som bland annat resulterade i att Beyond Burger blev den bäst säljande växtbaserade burgaren hos Coop.

Vi är väldigt stolta över att introducera vår senaste produktinnovation i Europa. Beyond Mince låter konsumenter njuta av färsens kulinariska mångsidighet, goda smak och textur, tillsammans med ett högt proteininnehåll och en minimal miljöpåverkan. Vi fortsätter vårt partnerskap med Coop och är glada över att de blir först ut att ta denna innovativa produkt till svenska hushåll, säger Chuck Muth, Chief Growth Officer på Beyond Meat.

Beyond Meat grundades 2009 med visionen att erbjuda växtbaserat protein som ger miljömässiga fördelar med likvärdigt näringsinnehåll, textur och andra smakattribut som animaliska köttprodukter. I dag levererar Beyond Meats frysta och färska växtbaserade produkter till fler än 112 000 dagligvarubutiker och restauranger i 85 länder.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Presskontakt, Beyond Meat Sverige:
John Thungren, John@objectifsthlm.com

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more