MSC-märkt lutfisk i jul

MSC-märkt lutfisk i jul

I år kan kunder i hela landet för första gången äta lutfisk på långa med MSC-märkning. Coop har tre sorters lutfisk, och alla är MSC-märkta.

I Coops egna sortiment finns tre sorters lutfisk i jul – skinnfri, med skinn och utan skinn som tillagas i mikrovågsugn. Alla tre sorter är MSC-certifierade och säljs under varumärket Coop.

Lutfisk görs på långa, som fiskas på våren, torkas och sedan läggs på lut så att den är klar till jul. Fisken i Coops lutfisk fiskas utanför Island. Fisket med långlina och krok på långa utanför Island erhöll MSC-certifiering i november förra året. Ett litet parti var klart till förra julen, men i år är första julen som MSC-märkt lutfisk på långa finns brett på marknaden.

All fisk som säljs på Coop ska ha fångats eller odlats enligt gällande lagar och regler. Men vi vill gå längre än så. Därför ska vi inte sälja fisk från bestånd som är starkt hotade eller mycket känsliga för fiske. På Coops fisklista listar vi godkända fiskar som säljs hos Coop.

MSC-märkningen är ett miljömärke för fiske från världshaven. Fisket ska ha skett med godkända metoder och på fiskbestånd som tål fiske.

För mer information kontakta

Charlotta Åsell, charlotta.asell@coop.se eller 010-743 43 79

 

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer