Coop säljer tuggummi utan plast

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.

True Gums nya tuggummi är unikt, då det inte innehåller plast. Istället innehåller det juice från Sapodillaträdet som växer i Centralamerika.

Att jobba med små leverantörer med stora klimatsmarta visioner passar oss på Coop perfekt, eftersom vi ligger långt fram i vårt hållbarhetsarbete. Kul att våra kunder nu får möjlighet att köpa ett tuggummi som är biologiskt nedbrytbart och som dessutom är jättegott, säger Magnus Strid, Kategorigruppchef Coop Sverige.

Alla komponenter i tuggummit måste ha ett naturligt ursprung, därför finns det inget aspartam, artificiella färgämnen eller oönskade kemikalier i tuggummit. Det innebär att det också är hundra procent biologiskt nedbrytbart – man kan alltså slänga det i komposten efteråt.

Från vecka 8 hittar man True Gum i Coops sortiment. Produkterna finns i alla Coops butiker och i godisavdelningen. Priset är cirka 19,95 kr per ask.

True Gum är ett danskt litet företag där produktionen också sker i Danmark.

För mer information, kontakta:

Coops presstjänst på 010-743 13 13 eller media@coop.se

Peter Juul Regnersgaard, Co-founder & Chief Marketing Officer: +45 53844402, www.truegum.com

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat – men det är svårt att hitta information

    Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  
    Läs mer