Coop säljer tuggummi utan plast

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.

True Gums nya tuggummi är unikt, då det inte innehåller plast. Istället innehåller det juice från Sapodillaträdet som växer i Centralamerika.

Att jobba med små leverantörer med stora klimatsmarta visioner passar oss på Coop perfekt, eftersom vi ligger långt fram i vårt hållbarhetsarbete. Kul att våra kunder nu får möjlighet att köpa ett tuggummi som är biologiskt nedbrytbart och som dessutom är jättegott, säger Magnus Strid, Kategorigruppchef Coop Sverige.

Alla komponenter i tuggummit måste ha ett naturligt ursprung, därför finns det inget aspartam, artificiella färgämnen eller oönskade kemikalier i tuggummit. Det innebär att det också är hundra procent biologiskt nedbrytbart – man kan alltså slänga det i komposten efteråt.

Från vecka 8 hittar man True Gum i Coops sortiment. Produkterna finns i alla Coops butiker och i godisavdelningen. Priset är cirka 19,95 kr per ask.

True Gum är ett danskt litet företag där produktionen också sker i Danmark.

För mer information, kontakta:

Coops presstjänst på 010-743 13 13 eller media@coop.se

Peter Juul Regnersgaard, Co-founder & Chief Marketing Officer: +45 53844402, www.truegum.com

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer