Pressmeddelanden & Nyheter

December 2018

Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.Read more

Coop återkallar charkprodukter

Coop återkallar serranoskinka, rostbiff, salami och prosciutto av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkterna kommer från samma produktion där en råvara med listeria tidigare har hittats.Read more

Coop har det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln

Coop rankas som det hållbaraste varumärket i dagligvaruhandeln i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Tidigare i år har Coop utsetts till både Sveriges Hållbaraste varumärke och Sveriges grönaste varumärke.Read more

Coop återkallar Serranoskinka

Coop återkallar Coop Serranoskinka med bäst före datum 2019-02-11 och 2019-02-15 som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts i produkten.Read more

November 2018

Coop hyllar de hållbaraste medlemmarna

Tidigare i år utsågs Coop till Sveriges mest hållbara varumärke. Nu hyllar Coop de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.Read more

October 2018

Unga män nobbar vegetariska rätter

Män i åldern 16 -24 är den grupp som i minst utsträckning väljer lakto-ovo vegetariska måltider till lunch och/eller middag, visar Matometerns vego-index. Det totala vego-indexet i september ligger på 30. Den grupp som i störst utsträckning väljer vegetariska alternativ är kvinnor i åldern 25-34 med ett indextal i september på 37,7. Vego-index för män i åldern 16-24 under samma period är däremot bara 20,8.Read more

Coop satsar på stadsodling i butik

Coop har inlett ett samarbete svenska foodtech-startupen Grönska, som kommer att odla färska örter och bladväxter direkt i Coops matbutiker. Tillsammans med Coop utforskar de nu framtidens hållbara matproduktion och möjligheter att odla i butik utan onödiga transporter.Read more

Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.Read more

Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.Read more

Coop återkallar popcorn av egna varumärket Coop

Coop återkallar Coop spispopcorn (opoppade) 500 gram  på grund av att det upptäckts metallspån i ett fåtal förpackningar. Återkallelsen gäller förpackningar med bäst-före datum 2019-09-06, 2019-08-09 och 2019-08-10.Read more
Tommy Ohlström. Styrelseordförande Coop och vd KF

Fem nya ledamöter i Coop Sveriges styrelse

Coop Sveriges styrelse har utökats med fem nya ledamöter som alla är vd:ar för Coops butiksdrift runt om i landet. Samtidigt har Christina Tillman lämnat Coops styrelse.Read more

September 2018

Sju av tio kan tänka sig betala mer för svenskt kött

Årets torra sommar har ställt till med stora problem för det svenska lantbruket. Det finns en tydlig medvetenhet om torkans konsekvenser och sju av tio av Coops medlemmar kan tänka sig betala mer för svenska jordbruksprodukter om prishöjningen går tillbaka till bönderna, visar en ny undersökning i Coops medlemspanel.Read more

Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

Under hösten 2015 påbörjade Coop en resa för att renodla sina butiker från fem till tre nya butiksformat. De i...Read more

Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.Read more

August 2018

Coop gör historisk lansering med Paolo Roberto

Under hösten lanserar Paolo Roberto över 50 nya italienska produkter under sitt egna livsmedelsvarumärke Paolos, exklusivt på Coop. Sortimentet består av bland annat olivolja, balsamvinäger, olika sorters pasta och färdiga pastasåser. Read more

July 2018

Coop återkallar rödbetssoppa av egna varumärket Coop

Coop återkallar Coop Rödbetssoppa med bäst-före-datum 2018-08-20. I det aktuella partiet har en pumpasoppa, med andra ingredienser, av misstag hällts i en förpackning där det står rödbetssoppa. Återkallelsen gäller alla förpackningar med angivet bäst-före-datum.Read more

Coop återkallar Änglamark havredryck

Coop återkallar Coop Änglamark havredryck med bäst före-datum 2018-09-06. I det aktuella partiet har sojadryck av misstag hällts i havredrycks-förpackningarna. Återkallelsen gäller alla förpackningar med angivet bäst före-datum.Read more

Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.Read more

June 2018

Sveriges hållbaraste varumärke satsar grönt i Almedalen

Den vegetariska trenden är stark i Sverige. Men fortfarande når de flesta konsumenter inte upp till d...Read more

Charlotta Szczepanowski ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop

Coop utvecklar och förstärker sitt hållbarhetsfokus genom rekrytering av Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef.Read more

Coop först med att leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Coop blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror med Volvos nya el-lastbil. Under hösten börjar leveranserna till 13 butiker i Göteborg.Read more

May 2018

Coops butiker bäst på eko, vego och matsvinn i White Guide Green

Coop Forum Visby, Coop Leksand och Coop Forum Sisjön prisades för sitt hållbarhetsarbete när White Guide Green delades ut för första gången. Dessutom utsågs Niklas Höglind på Stora Coop Borås till årets Hållbara Butiksledare.Read more

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.Read more

April 2018

Nichlas Olofsson ny affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop

Nichlas Olofsson har utsetts till ny affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop. Han har sedan slutet av mars varit tillförordnad i rollen efter Karolina Hagberg som lämnat Coop för rollen som inköpsdirektör på Ahlsell.Read more

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke

Coop har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index. Drygt 16 000 konsumenter har sagt sitt i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.Read more

Coop är Sveriges grönaste varumärke

I Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke är Coop den stora vinnaren. När respondenterna får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop den hedrande förstaplatsen.Coops varumärke Änglamark är det som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste. Read more

Coop återkallar frysta grönsaker

Coop återkallar Coop frysta majskorn 450 gram och Coop Xtra Ärtor, majs och röd paprika 1 kg som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts i majsen. Återkallelsen gäller samtliga förpackningar.Read more

Coop lanserar Svanenmärkt hudvård

Coop fortsätter sin satsning på hållbara badrum. Nu lanserar Coops egna varumärke Änglamark en ny serie med Svanenmärkta hudvårdsprodukter som passar både barn och vuxna.Read more

Halvvägs till Asien – Coop lanserar asiatiska produkter

Under namnet Coop Asien lanserar Coop en linje med egna asiatiska produkter. Först ut att lanseras är de tre smaksättarna ostronsås, sesamolja och fisksås. Med lanseringen av de asiatiska produkterna vill Coop uppmuntra att våga testa och lyckas med att laga asiatisk mat hemma.Read more

Nu kan Coops medlemmar resa för halva priset hos SJ i sommar

Nu kan Coops medlemmar åka tåg på sommarsemestern för halva priset. Rabatten är ett nytt erbjudande i Coops poängshop från och med första april. Tågresor har länge varit ett av de mest efterfrågade erbjudanden av Coops medlemmar.Read more

March 2018

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.Read more

Coops bärkassar gav 3,7 miljoner till Vi-skogen, BRIS och Friends

När Coops kunder köper bärkassar går en del av intäkterna till välgörenhet. Under 2017 summerades bärkasseinsamlingen till 3,7 miljoner kronor som Vi-skogen, BRIS och Friends delar på. Read more

Coop publicerar års- och hållbarhetsrapport för 2017

Årsrapporten tillsammans med Coop Sveriges hållbarhetsredovisning finns nu tillgänglig på Coop.se. I hållbarhetsrapporten redovisar Coop Sverige sitt prisbelönta hållbarhetsarbete.Read more

February 2018

Coop-kundernas pant blev 300 000 nyplanterade träd

När Coops kunder pantar flaskor kan de välja att trycka på Biståndsknappen – pantpengarna går då till Vi-skogens biståndsarbete. Under 2017 skänktes pant till ett värde av sex miljoner kronor och invånarna i Stockholmskommunen Danderyd var mest givmilda under året som gick. Read more
Stora Coop Märsta

Tredje året i rad med vinst för Coop Sverige

Coop Sverige levererar för tredje året i rad vinst. Med den nya affärsmodellen som trädde i kraft vid årsskiftet skapas dessutom förutsättningar för större samordningsvinster och en långsiktigt stabil lönsamhet för både grossist- och butiksverksamheten för hela Coop i Sverige.Read more

Coop hållbarhetsmärker sina fiskdiskar

Nu blir det enklare för Coops kunder att köpa färsk fisk från hållbara fiskbestånd. Under förra året g...Read more

Coop återkallar Änglamark tortillachips med mild chili

Coop återkallar Coop Änglamark tortillachips med mild chili, som en försiktighetsåtgärd då en låg nivå av gluten i produkten har påvisats. Återkallelsen gäller alla förpackningar med bäst före-datum 2018-05-29.Read more

January 2018

Coop utökar återkallelse av frysta majskorn

Coop utökar återkallelsen Coop frysta majskorn 450 gram som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts för ytterligare ett bäst före-datum. Som en försiktighetsåtgärd återkallas samtliga förpackningar av produkten.Read more

Coop slår nytt ekorekord

2017 innebar ett nytt rekordår för Coops ekologiska försäljning. För andra året i rad uppgick försäljningsandelen till över tio procent och summerades till 10,1 procent när räkneverken stängdes förra året. 2017 innebar därmed en ökning från det tidigare rekordet på 2016, då andelen låg på 10,0 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 19,2 procent.Read more

Hälften av unga hittar sin matinspiration i sociala medier

Tillfällena är många då kreativiteten tryter när man funderar på vad man ska äta ­– både till vardags och till fest. När Coops Matometer frågade svenskarna var de hittar inspiration till vad de ska äta så hamnar tips från familj och vänner i topp. Men för de unga dominerar sociala medier som den viktigaste inspirationskällan.Read more

Coop återkallar frysta majskorn

Coop återkallar Coop frysta majskorn 450 gram som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts i pro...Read more
varruset-2016-skor-pressrum-c

Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.Read more