Halvvägs till Asien – Coop lanserar asiatiska produkter

Under namnet Coop Asien lanserar Coop en linje med egna asiatiska produkter. Först ut att lanseras är de tre smaksättarna ostronsås, sesamolja och fisksås. Med lanseringen av de asiatiska produkterna vill Coop uppmuntra att våga testa och lyckas med att laga asiatisk mat hemma.

Asien och speciellt Thailand har blivit stora semesterfavoriter för svenskarna – den asiatiska matkulturen har också letat sig till Sverige där de thailändska, vietnamesiska och kinesiska köken är välbekanta inslag. Svenskarna är dessutom nyfikna på att testa laga asiatisk mat själva: i Coops Matometer uppger nästan var fjärde person, 23 procent, att de är nyfikna på thailändsk mat, följt av japansk (13 procent), vietnamesisk (9 procent), kinesisk (9 procent) och koreansk (6 procent)

En utmaning med att laga asiatisk mat är att många saknar kunskapen för att verkligen få till det i köket med rätt smaker, textur och konsistens. Hur gör man så att grönsakswoken faktiskt smakar som i Thailand? Hur lagar man vietnamesiska vårrullar med rätt balans av sött och surt? Hur får man till rätt konsistens på sushiriset? Coop vill uppmuntra, sprida kunskap och inspiration för att lyckas med den asiatiska matlagningen.

– Alla tre smaksättarna är genvägar för att lyfta smakerna i din asiatiska matlagning, säger Sara Begner, matinspiratör och chef för Coops provkök. Sesamoljan ger en nötig, rostad smak, ostronsåsen ger fyllighet och fin konsistens till såser och fisksåsen höjer andra smaker och ger maten sälta och djup.

Cirkapriser för smaksättarna är 41,50 kr för sesamoljan, 19,50 kr för ostronsåsen och 15,50 kr för fisksåsen.

För mer information, kontakta: Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

 

  • Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

    Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

    Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.
    Läs mer
  • Hälften av unga hittar sin matinspiration i sociala medier

    Hälften av unga hittar sin matinspiration i sociala medier

    Tillfällena är många då kreativiteten tryter när man funderar på vad man ska äta ­– både till vardags och till fest. När Coops Matometer frågade svenskarna var de hittar inspiration till vad de ska äta så hamnar tips från familj och vänner i topp. Men för de unga dominerar sociala medier som den viktigaste inspirationskällan.
    Läs mer