Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

 

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.

– Det är tydligt att vi är inne i ett skifte där den växtbaserade maten tar allt större plats på tallrikarna. Det är positivt både för den personliga hälsan och för planetens välbefinnande. Samtidigt är det många som vill äta ännu mer vegetariskt och där har vi på Coop en viktig roll att fylla genom att lyfta fram frukt, grönsaker och vegetariska livsmedel ännu tydligare och på mer inspirerande sätt i våra butiker, säger Anneli Bylund tf Hållbarhetschef på Coop.

Allt fler svenskar väljer vegetariska alternativ till lunch och middag. En färsk undersökning från Demoskop på uppdrag av Coops Matometer visar att de främsta orsakerna som anges till att välja vegetariskt är att det anses vara bättre för miljön och att det är hälsosamt. Undersökningen visar även att många vill äta mer vegetariskt än vad de gör idag. Det är främst kvinnor, yngre personer samt barnfamiljer som vill öka antalet vegetariska måltider.

Att fler svenskar äter mer vegetariskt än tidigare bekräftas även av Matometerns vego-index som visar att svenskar som valt vegetariska måltider i maj 2018 (31,2 %) har ökat med två procentenheter jämfört med maj 2017. Indexet visar även att det oftast är kvinnor som väljer vegetariska alternativ till lunch och/eller middag då de har ett indextal på 36 procent. Personer i åldern 16-24 (33,9%) samt boende i Uppsala (35,7%) och Stockholms län (35,3%) väljer även de i större utsträckning vegetariskt till lunch och/eller middag.

Män väljer däremot vegetariska måltider i mindre utsträckning och ligger under Matometerns vego-index, med ett index på 25,2 procent.

Med Matometerns vego-index kan man följa och få en fördjupad inblick i det skifte som nu sker i Sverige. Månad för månad kommer man att kunna följa hur svenskarna konsumerar vegetarisk kost till lunch eller middag. Indexet visar inte bara vilka som väljer vegetarisk kost och hur ofta, utan också hur de skattar sin hälsa, var i Sverige de bor, familjeförhållanden samt flera andra variabler. Varje månadsindex bygger på en analys av 24 000 måltider och 12 000 intervjuer från en riksrepresentativ grupp och sammanställs av Demoskop.

 

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Matometern
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och är i dagsläget en databas med information om mer än 400 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

Om Matometerns vego-index
Matometerns Vego-Index beskriver i vilken utsträckning den vuxna svenska befolkningen väljer att äta lakto-ovo vegetariska måltider. Indexet fokuserar på vegetariska val till lunch och/eller middag och säger inget om hur många som är vegetarianer. Matometerns vego-index baseras på ett löpande medelvärde över tre månader och baseras på cirka 12 000 unika svar om cirka 24 000 luncher eller middagar. Resultaten insamlas via Norstats slumprekryterade webbpanel och sammanställs av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coop lanserar egna blöjor i samarbete med Babblarna och Hatten Förlag med helt ny tryckdesign. Fokus för Coops egna blöjor är kvalitet, men till ett bättre pris. Nu har Coops egna blöjor i Babblarna-serien fått ett uppdaterat utseende så att även själva blöjan har fått sin egen Babblarna-figur, en för varje blöjstorlek.
    Read more