Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.

 

Coops Matometer har frågat över 1 900 svenskar om de har något nyårslöfte för 2018, och i så fall vad nyårslöftet innebär. En av tre tillfrågade i undersökningen svarade att man har ett nyårslöfte. Att avge ett nyårslöfte var vanligast i åldersgruppen 16-25, där mer än hälften (53 procent) vill ändra på någon vana eller rutin under 2018, men för de mellan 66-75 var färre en var femte som avgav ett löfte. De flesta löften rör oftast att man vill leva mer sunt genom att  träna mer eller äta mer hälsosamt.

Att äta mindre sötsaker under det nya året var en vanlig målsättning bland kvinnor och bland de tillfrågade som är 35 år eller yngre. De flesta som lovar att  ändra sin kost genom att äta mer grönt hittar vi bland personer i åldern 26-35. Personer som lever i par och som har två barn är de som främst ser det nya året som en möjlighet att börja med nya träningsrutiner.

Personer över 55 år som tillfrågats i undersökningen tycks däremot inte ha samma behov av att sätta upp ett nyårslöfte. Även bland par utan barn var det vanligare att inte avge något nyårslöfte inför det nya året.

Slutsatser från undersökningen:

  • I mellersta Norrland finns det lägsta intresset för att äta mer hälsosamt, samtidigt som det där är flest som vill äta mer grönt.
  • Stockholmare och smålänningar vill öka träningsdosen, medan detta inte är lika vanligt i mellersta och övre Norrland.
  • De som ser ett stort behov av att träna mer är främst par med 2 barn, samtidigt som par utan barn inte har det behovet.
  • Stockholmare vill i högre grad sluta med tobak än i övriga delar av landet

Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 150 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider.

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

    Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

    Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.
    Läs mer
  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer