Coop utökar återkallelse av frysta majskorn

Coop utökar återkallelse av frysta majskorn

Coop utökar återkallelsen Coop frysta majskorn 450 gram som en försiktighetsåtgärd då listeria har upptäckts för ytterligare ett bäst före-datum. Som en försiktighetsåtgärd återkallas samtliga förpackningar av produkten.

Coop återkallade fredagen den 19 januari Coop frysta majskorn med bäst före-datum 2019-06-09, då stoppades produkten (oavsett bäst före-datum) för försäljning. Nu har listeria strax över gränsvärdet upptäckts även för produkter med bäst före-datum 2019-06-10. Coop har därför som en försiktighetsåtgärd beslutat att återkalla samtliga förpackningar av Coop frysta majskorn 450 gram.

Coop tar händelsen på största allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade.

Konsumenter som köpt Coop frysta majskorn uppmanas lämna tillbaka dem i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

Bakgrund om listeriabakterien: Listeriabakterier (Listeria monocytogenes) förekommer överallt i naturen och har hittats i de flesta livsmedel. Listeria kan vara farlig främst för vissa grupper som äldre, personer med nedsatt immunförsvar och gravida. Listeriabakterien dör vid upphettning till 70 grader eller varmare.

För mer information om listeria, läs på Livsmedelsverkets webbsajt: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/listeria-monocytogenes/?

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt 0771-17 17 17

  • Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

    Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

    I dag överlämnar Volvo den nya el-lastbilen Volvo FL Electric till Coop, som därmed  blir den första livsmedelskedjan att börja köra ut färskvaror till butik med el-lastbilen. Lastbilen kommer att förse 13 butiker i Göteborg med färskvaror.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer