Coop satsar på stadsodling i butik

Coop satsar på stadsodling i butik

Coop har inlett ett samarbete svenska foodtech-startupen Grönska, som kommer att odla färska örter och bladväxter direkt i Coops matbutiker. Tillsammans med Coop utforskar de nu framtidens hållbara matproduktion och möjligheter att odla i butik utan onödiga transporter.

Butikerna som är först ut med odlingarna är Stora Coop i Danderyd och Stora Coop i Åkersberga. Basilika, koriander och flera andra örter och sallater kommer att finnas i Grönskas odlingsskåp i butikernas grönsaksavdelningar från och med denna vecka. Odlingen sker utan onödiga transporter och med kraftigt minskad vattenåtgång jämfört med konventionell odling. Tekniken är baserad på vertikal odling, som innebär att man odlar i hyllsystem försedda med LED-lampor som ersätter solljus och näringslösning som plantorna står i. Hyllsystemet gör odlingen mycket yteffektiv, vilket i sin tur gör att det enkelt går att odla på mindre konventionella platser som inte har tillgång på solljus, till exempel i matbutiker.

– Det känns fantastiskt roligt att samarbeta med Coop. Deras fokus på hållbarhet är helt i linje med det Grönska står för. Vi hoppas att detta växer och utökas till fler butiker i framtiden, säger Natalie de Brun, medgrundare och ekonomi- och marknadschef på Grönska.

– Vi är alltid intresserade av olika sätt att odla mat mer hållbart och lokalt. Med Grönska blir det hyperlokalt i och med att odlingen sker i våra butiker. Vi ser fram emot att göra Grönska tillgängligt för våra kunder och medlemmar, som efterfrågar prisvärd och hållbar mat, säger Charlotta Szczepanowski, chef Hållbarhet och Kvalitet på Coop.

Grönska odlar sedan fyra år tillbaka grönsaker och örter i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden söder om Stockholm, och är ledande inom vertikal odling i Sverige. Samarbetet med Coop är en del av Grönskas koncept GrowOff, för odling direkt i butik. Det är som bake off, fast för bladväxter och örter.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop Butiker och Stormarknader lanserar ett helt nytt skärgårdserbjudande till kunder och medlemmar, vare sig de är bofasta skärgårdsbor eller sommargäster. Satsningen omfattar ett flertal noggrant utvalda färjelägen och bryggor i skärgården och bygger på lösningar både året runt och under högsäsong.
    Läs mer
  • Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Sen våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött i Coops alla butiker under egna varumärket Coop. Ett stort intresse har skapats för sortimentet vilket har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta det ökade intresset från konsumenter på naturbeteskött.
    Läs mer