Coop satsar på stadsodling i butik

Coop satsar på stadsodling i butik

Coop har inlett ett samarbete svenska foodtech-startupen Grönska, som kommer att odla färska örter och bladväxter direkt i Coops matbutiker. Tillsammans med Coop utforskar de nu framtidens hållbara matproduktion och möjligheter att odla i butik utan onödiga transporter.

Butikerna som är först ut med odlingarna är Stora Coop i Danderyd och Stora Coop i Åkersberga. Basilika, koriander och flera andra örter och sallater kommer att finnas i Grönskas odlingsskåp i butikernas grönsaksavdelningar från och med denna vecka. Odlingen sker utan onödiga transporter och med kraftigt minskad vattenåtgång jämfört med konventionell odling. Tekniken är baserad på vertikal odling, som innebär att man odlar i hyllsystem försedda med LED-lampor som ersätter solljus och näringslösning som plantorna står i. Hyllsystemet gör odlingen mycket yteffektiv, vilket i sin tur gör att det enkelt går att odla på mindre konventionella platser som inte har tillgång på solljus, till exempel i matbutiker.

– Det känns fantastiskt roligt att samarbeta med Coop. Deras fokus på hållbarhet är helt i linje med det Grönska står för. Vi hoppas att detta växer och utökas till fler butiker i framtiden, säger Natalie de Brun, medgrundare och ekonomi- och marknadschef på Grönska.

– Vi är alltid intresserade av olika sätt att odla mat mer hållbart och lokalt. Med Grönska blir det hyperlokalt i och med att odlingen sker i våra butiker. Vi ser fram emot att göra Grönska tillgängligt för våra kunder och medlemmar, som efterfrågar prisvärd och hållbar mat, säger Charlotta Szczepanowski, chef Hållbarhet och Kvalitet på Coop.

Grönska odlar sedan fyra år tillbaka grönsaker och örter i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden söder om Stockholm, och är ledande inom vertikal odling i Sverige. Samarbetet med Coop är en del av Grönskas koncept GrowOff, för odling direkt i butik. Det är som bake off, fast för bladväxter och örter.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer
  • Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Coop storsatsar på Sveriges grönaste varumärke Änglamark

    Idag premiärvisar Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.
    Läs mer