Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

Under hösten 2015 påbörjade Coop en resa för att renodla sina butiker från fem till tre nya butiksformat. De idag cirka 300 formatomställda butikerna har levererat väl över plan och nu tas nästa steg i resan mot att skapa ett tydligare Coop genom att låta tre format bli till två: Coop och Stora Coop.

Därmed försvinner formatet Lilla Coop. Genom att arbeta med modulbaserade lösningar i butikerna kan flexibla erbjudanden skapas, som täcker flera olika kundbehov.

Vi är väldigt nöjda med att det strategiska beslutet om färre format visat sig vara helt rätt. Under de senaste åren har det skett en stor utveckling på marknaden och inom Coop, och vi kan nu ta nästa steg i resan mot moderna och flexibla kundupplevelser som är skräddarsydda för lokala behov, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige AB.

Existerande modulbaserade lösningar, som exempelvis post och kiosk, kommer nu att kompletteras med ytterligare moduler som till exempel bistro eller upphämtningsmoduler för online-handeln. Genom att butikerna kan välja mellan fler moduler kan kunderbjudandet anpassas till lokala behov.

Alla de butiker som idag redan är omställda till Lilla Coop eller på väg att ställas om, kommer på sikt att verka under Coop-namnet. I övrigt påverkas inte butikerna och därmed inte heller kunderna.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.
    Läs mer
  • Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.
    Läs mer