Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

Coop renodlar sin formatstrategi med hjälp av modullösningar

Under hösten 2015 påbörjade Coop en resa för att renodla sina butiker från fem till tre nya butiksformat. De idag cirka 300 formatomställda butikerna har levererat väl över plan och nu tas nästa steg i resan mot att skapa ett tydligare Coop genom att låta tre format bli till två: Coop och Stora Coop.

Därmed försvinner formatet Lilla Coop. Genom att arbeta med modulbaserade lösningar i butikerna kan flexibla erbjudanden skapas, som täcker flera olika kundbehov.

Vi är väldigt nöjda med att det strategiska beslutet om färre format visat sig vara helt rätt. Under de senaste åren har det skett en stor utveckling på marknaden och inom Coop, och vi kan nu ta nästa steg i resan mot moderna och flexibla kundupplevelser som är skräddarsydda för lokala behov, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige AB.

Existerande modulbaserade lösningar, som exempelvis post och kiosk, kommer nu att kompletteras med ytterligare moduler som till exempel bistro eller upphämtningsmoduler för online-handeln. Genom att butikerna kan välja mellan fler moduler kan kunderbjudandet anpassas till lokala behov.

Alla de butiker som idag redan är omställda till Lilla Coop eller på väg att ställas om, kommer på sikt att verka under Coop-namnet. I övrigt påverkas inte butikerna och därmed inte heller kunderna.

För mer information, kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer