För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies
I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Läs mer
Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin som successivt kommer att ta över ansvaret för koncernens kommunikationsavdelning. Olle Axelsson, som kommer att gå vidare med egen verksamhet med bas i Göteborg under våren 2017, fortsätter att stödja kommunikation initialt under första delen av 2017 samt ge fortsatt support i företagets omfattande förändringarbete. Läs mer
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp. Läs mer
Den uppskattade Änglamarkglassen kommer nu i två nya premiumsmaker, och de smakar jul. Det är glöggrippelglass och pepparkaksglass, som passar perfekt till glöggminglet.Läs mer
Coop inleder ett samarbete med TheFork, Europas största bordsbokningssajt, som innebär att Coops medlemmar får möjligheten använda poäng för att njuta av ett restaurangbesök med 50 procents rabatt på en utvald tvårätters meny. Läs mer
Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.Läs mer
I Testfaktas test av ostar hamnade Coops lagrade Präst på andra plats. Osten fick det goda resultatet för dess konsistens och ”mycket utvecklade smak”.Läs mer
Lagom till höstkylan finns nu fyra färska soppor från Coop Eko i Coops butiker. Sopporna är pumpasoppa, linssoppa, tomat- och basilikasoppa och kycklingsoppa.Läs mer
Sveriges grönaste matkedja Coop blir nu ännu grönare. På lördag påbörjas utvecklingen av en storskalig takodling ovanpå Coops butik vid Garnisonen i Stockholm. På taket kommer odlingarna att samsas med bikupor och solpaneler i ett koncept som utvecklats av Bee Urban, specialister på stadsodling och biologisk mångfald.Läs mer
Coop inleder ett samarbete med välkomst-appen Welcome! Samarbetet är ett initiativ inom social hållbarhet och innebär i ett första steg att Coop bidrar med 100 matkassar för att uppmuntra till möten mellan nyanlända och de som redan bor i Sverige.Läs mer
Under hösten 2015 började Coop Sverige en miljardsatsning på nya butiksformat anpassade till kundernas beteende och behov. Nu är det premiär för de allra första Lilla Coop-butikerna när Lilla Coop Tessins väg i Malmö och Lilla Coop Smygehamn nyöppnar under torsdagen.Läs mer
Nu släpper Coop sju nya barnfamiljsvänliga matbröd med Från Sverige-märkningen. Bröden är ljusa och skivade och nästan alla är naturligt D-vitaminrika, vilket är unikt för Coop. De två nya Änglamark-bröden är ekologiska och KRAV-märkta.Läs mer
Inga vegetariska rätter ligger i topp tio när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Samtidigt säger fyra av tio barnfamiljer att de vill äta mindre kött. Nu startar Coop initiativet Nya vardagsmaten för att hjälpa barnfamiljer och alla andra som vill äta lite smartare och grönare.Läs mer
Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.Läs mer
Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.Läs mer
Mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Samtidigt säger bara var fjärde blankt nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött, visar en Sifoundersökning som Coop beställt inför omröstningen om årets Änglamarkspris.
Läs mer
På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat.
Läs mer
Blåskal, Ekobonden Adam Arnesson, Scandinavian Organics och Gårdsfisk är de fyra finalisterna till årets Änglamarkspris. Temat för Änglamarkspriset, som i år firar 15 år, är hållbart på tallriken. Vem av de fyra som tar hem priset kommer att avgöras av svenska folket genom en omröstning på Coop.se och med sms.
Läs mer
De senaste årens starka framgång inom e-handel har medfört att Coop Sveriges styrelse har beslutat att investera i ytterligare en så kallad darkstore belägen i den strategiskt viktiga och stora handelsplatsen i Kungens Kurva söder om Stockholm. Med satsningen kommer Coop tredubbla sin kapacitet för näthandel och kunna möta den snabbt ökande efterfrågan.
Läs mer
Till årets Änglamarkspris letar Coop efter en person, företag eller organisation som har gjort viktiga insatser för att stimulera till det hållbara på tallriken.Läs mer
Coops nya kallrökta lax får hösta sammanlagda betyget i Testfakta researchs sensoriska test. Bedömningen har utförts som ett blindtest av både smakexperter på SP Food & Bioscience och vanliga konsumenter.
Läs mer
Coop startar ett nytt grönt samarbete med den fristående blomsterkedjan Plantagen. Under hösten kommer ett antal pilotbutiker startas antingen som en del av eller i anslutning till Coops butiker.Läs mer
I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen.
Läs mer
Producentgruppen Lamm i Värmland som består av ett femtontal lammproducenter i Värmland blir från och med april/maj nya leverantörer av svenskt lammkött under varumärket Coop. Totalt kommer dessa producenter att stå för cirka 20 procent av det lammkött som säljs under Coops varumärke runt om i landet. Formellt tecknas avtalet med HK Scan som är Coops huvudpartner för kött under eget varumärke.
Läs mer
Idag är det premiär för den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Coop kommer redan från start att märka mjölk under det egna varumärket Coop.
Läs mer
Coop och Gastrofy har inlett ett samarbete för att ta fram en smart matkasse baserad på en intelligent inköpslista, som minimerar svinn. Med start efter sommaren kommer kunderna kunna skapa en egen matkasse utifrån Coops receptdatabas med över 6000 recept som alla är provlagade i Coops provkök.
Läs mer
- blir officiell partner och huvudpartner för klubbens samhällsengagemang Inför säsongsstarten av Allsvenskan blir Coop ny partner till Malmö FF. Avtalet sträcker sig över två år och innebär att Coop blir Officiell partner och huvudpartner för fotbollsklubbens samhällsengagemang.
Läs mer
Coop Sverige uppmanar alla kunder som köpt glödlampor av varumärket Tero att lämna tillbaka lamporna till butik. Återkallelsen är en försiktighetsåtgärd eftersom en lampa misstänks ha orsakat en brand.
Läs mer
Coop återkallar färska Megahamburgare av varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd då en kund hittat en glasbit vid tillagning av hamburgaren. Återkallelsen gäller enbart förpackningar med sista förbrukningsdag 15-03-2016.
Läs mer
De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop.
Läs mer
MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.
Läs mer
2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer.
Läs mer