Rekordtillväxt för Coops näthandel

Rekordtillväxt för Coops näthandel

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp. 

– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.

Enligt Svensk Handels D-Food Index för årets tre första kvartal 2016 ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.

Smartkassen är en del av förklaringen till den starka utvecklingen. En annan är Coops breda distribution som når mer än hälften av de svenska hushållen med hemkörd mat.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson.

Investering i ny Dark Store i Kungens Kurva
För att kunna möta kundernas efterfrågan kommer Coop i början av nästa år att flytta sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en helt ny så kallad Dark store i Kungens Kurva. Detta gör att kapaciteten för e-handeln kommer att tredubblas.

Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Tjänsten gör det möjligt att välja bland 100-tals maträtter från Coops receptdatabas och anpassa dem efter antal portioner. Ingredienserna läggs sedan till i en smart inköpslista som minimerar svinn.

Smartkassen och lösplock av mat med hemkörning finns idag tillgänglig i de största städerna och når halva Sveriges befolkning. Den traditionella matkassen går att beställa på nätet och hämta i alla Coops butiker runt om i Sverige

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer