Rekordtillväxt för Coops näthandel

Rekordtillväxt för Coops näthandel

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp. 

– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.

Enligt Svensk Handels D-Food Index för årets tre första kvartal 2016 ökade mathandeln på nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent. För Coop ökade den totala nätförsäljningen under samma period totalt med 58 procent och lösplocket, där Smartkassen ingår, med 66 procent.

Smartkassen är en del av förklaringen till den starka utvecklingen. En annan är Coops breda distribution som når mer än hälften av de svenska hushållen med hemkörd mat.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vårt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat på nätet, säger Fredrik Johanson.

Investering i ny Dark Store i Kungens Kurva
För att kunna möta kundernas efterfrågan kommer Coop i början av nästa år att flytta sitt e-handelsnav i Mälardalen från Högdalen till en helt ny så kallad Dark store i Kungens Kurva. Detta gör att kapaciteten för e-handeln kommer att tredubblas.

Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Tjänsten gör det möjligt att välja bland 100-tals maträtter från Coops receptdatabas och anpassa dem efter antal portioner. Ingredienserna läggs sedan till i en smart inköpslista som minimerar svinn.

Smartkassen och lösplock av mat med hemkörning finns idag tillgänglig i de största städerna och når halva Sveriges befolkning. Den traditionella matkassen går att beställa på nätet och hämta i alla Coops butiker runt om i Sverige

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer