Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Idag är det premiär för den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Coop kommer redan från start att märka mjölk under det egna varumärket Coop.

– Vi är stolta över våra samarbeten med de lokala mejeriföretag som levererar Coops och Änglamarks mjölk. De svenska mjölkbönderna har det tufft och vi vet att våra kunder gärna vill köpa svensk mjölk. Med märkningen Från Sverige blir det enkelt att visa vårt breda sortiment med svenska produkter och samtidigt stötta våra svenska lantbrukare och livsmedelsföretag, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Coop har under det senaste året fördjupat sina samarbeten med lokala mejeriföretag, som Gefleorten, Norrmejerier och Wermlands mejeri. Sedan tidigare har Coop haft ett stort engagemang för mjölknäringen och var under en tid även ägare av Grådö Mejeri. Nu ingår Grådö i Falköpings mejerier och de två mejerierna är huvudsakliga leverantörer av Coops och Änglamarks mjölk.

Från och med idag den 20:e april börjar ursprungsmärkningen Från Sverige att användas ute i Coops butiker. Den kommer att användas både på Coops egna varor och av våra leverantörer.

– Coop har varit en av de drivande aktörerna bakom märkningen Från Sverige. Vi vet att våra kunder gärna vill handla svenskt och nu underlättar vi det valet. Vi räknar med att kunna märka runt 400 av våra egna produkter redan i år och ännu fler framöver, säger Jonatan Tullberg.

Från Sverige är ett gemensamt initiativ från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Huvudprincipen för märkningen är att det är råvaran som räknas. Reglerna är tydliga:

  • Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
  • Odling ska ha skett i Sverige.
  • All förädling och packning ska ske i Sverige.
  • Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 procent svenskt, även i sammansatta produkter.
  • I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 procent vara svenskt (vatten räknas inte).

För mer information kontakta:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Coop satsar på stadsodling i butik

    Coop satsar på stadsodling i butik

    Coop har inlett ett samarbete svenska foodtech-startupen Grönska, som kommer att odla färska örter och bladväxter direkt i Coops matbutiker. Tillsammans med Coop utforskar de nu framtidens hållbara matproduktion och möjligheter att odla i butik utan onödiga transporter.
    Läs mer
  • Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Nordisk Råvara prisas med Änglamarkspriset 2018

    Änglamarksjuryn och svenska folket röstade fram matföretaget Nordisk Råvara till vinnare av Coops Änglamarkspris 2018, där temat för priset är hållbar matglädje. Igår mottog Nordisk Råvara prischecken på 100 000 kronor. I samband med att Änglamarkspriset delades ut presenterade Coop även sin stora satsning på sitt varumärke Änglamark med nytt utseende på förpackningarna.
    Läs mer