Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Idag är det premiär för den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Coop kommer redan från start att märka mjölk under det egna varumärket Coop.

– Vi är stolta över våra samarbeten med de lokala mejeriföretag som levererar Coops och Änglamarks mjölk. De svenska mjölkbönderna har det tufft och vi vet att våra kunder gärna vill köpa svensk mjölk. Med märkningen Från Sverige blir det enkelt att visa vårt breda sortiment med svenska produkter och samtidigt stötta våra svenska lantbrukare och livsmedelsföretag, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Coop har under det senaste året fördjupat sina samarbeten med lokala mejeriföretag, som Gefleorten, Norrmejerier och Wermlands mejeri. Sedan tidigare har Coop haft ett stort engagemang för mjölknäringen och var under en tid även ägare av Grådö Mejeri. Nu ingår Grådö i Falköpings mejerier och de två mejerierna är huvudsakliga leverantörer av Coops och Änglamarks mjölk.

Från och med idag den 20:e april börjar ursprungsmärkningen Från Sverige att användas ute i Coops butiker. Den kommer att användas både på Coops egna varor och av våra leverantörer.

– Coop har varit en av de drivande aktörerna bakom märkningen Från Sverige. Vi vet att våra kunder gärna vill handla svenskt och nu underlättar vi det valet. Vi räknar med att kunna märka runt 400 av våra egna produkter redan i år och ännu fler framöver, säger Jonatan Tullberg.

Från Sverige är ett gemensamt initiativ från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Huvudprincipen för märkningen är att det är råvaran som räknas. Reglerna är tydliga:

  • Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
  • Odling ska ha skett i Sverige.
  • All förädling och packning ska ske i Sverige.
  • Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 procent svenskt, även i sammansatta produkter.
  • I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 procent vara svenskt (vatten räknas inte).

För mer information kontakta:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer