Premiär för Coops nya format Lilla Coop

Premiär för Coops nya format Lilla Coop

Under hösten 2015 började Coop Sverige en miljardsatsning på nya butiksformat anpassade till kundernas beteende och behov. Nu är det premiär för de allra första Lilla Coop-butikerna när Lilla Coop Tessins väg i Malmö och Lilla Coop Smygehamn nyöppnar under torsdagen.

Premiärbutikerna i Coops nya format blir Lilla Coop Smygehamn och Lilla Coop Tessins väg i Malmö. Butikerna nyöppnar på torsdag efter att ha genomgått en omfattande omställning och nydesign. Majoriteten av de sammanlagt ca 150 Lilla Coop-butikerna som Coop planerar att öppna har tidigare varit Coop Nära-butiker. De första Lilla Coop-butikerna i Stockholm och i övriga landet kommer att rullas ut under våren 2017.

Målet med de nya formaten är att möta kundernas förväntningar på en modern dagligvaruhandel och att ge dem en bra butiksupplevelse. På Lilla Coop ska kunder kompletteringshandla och hitta det som behövs i stunden på nära håll. Butikerna har ett fördelaktigt läge, nära och bekvämt, och kunden kan handla enkelt och snabbt.

Utöver Lilla Coop som nu har premiär består de nya formaten av Stora Coop för veckohandel och Coop för vardagshandel. De nya formaten ersätter de tidigare formaten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära. Sedan premiären har ett 60-tal butiker moderniserats och stöpts om till Stora Coop och Coop-butiker. Coops undersökningar visar att kunderna är mycket positiva till de omställda butikerna, vilket också har visat sig i ökad försäljning.

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer