Coop inleder samarbete med Plantagen

Coop startar ett nytt grönt samarbete med den fristående blomsterkedjan Plantagen. Under hösten kommer ett antal pilotbutiker startas antingen som en del av eller i anslutning till Coops butiker.

Samarbetet smygstartade i december med ett test där Plantagen driver en butik inne på Coop Forum Sisjön i Göteborg

– Samarbetet med Plantagen i Göteborg har varit mycket uppskattat av våra kunder och vi kommer därför att starta ett antal pilotbutiker redan under hösten för att fördjupa och utveckla samarbetet ytterligare, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Nonfood på Coop.

Plantagen är en rikstäckande butikskedja med 42 butiker från Umeå i norr till Malmö i Söder. Genom samarbetet kommer Coop att erbjuda en ny upplevelse av blommor och andra växter i, eller i anslutning till, Coops största butiker Coop Forum och Stora Coop.

– Vi är glada över att inleda samarbetet med Sveriges grönaste matkedja, Coop. Det blir en gemensam satsning där vi får en unik möjlighet att nå ut med vårt sortiment till Coops medlemmar och kunder i ett antal attraktiva nya lägen, säger Jon Abrahamsson-Ring, Koncernchef på Plantagen.

Plantagen grundades för 30 år sedan i Norge och har sedan starten vuxit kraftigt och har nu ett 120-tal butiker i Norden. Sedan 2002 finns kedjan i Sverige och erbjuder ett brett och prisvärt sortiment av växter för hem, balkong och trädgård.

Coop genomför samtidigt en miljardinvestering i sin verksamhet, där en omfattande modernisering av butiksnätverket ingår. Hittills har ett 40-tal butiker ställts om till ett nytt format. I samband med att butikerna förändras fortsätter utvecklingen av nya kompletterande sortimentskoncept där samarbetet med Plantagen är en spännande nyhet.

Det samarbete som nu undertecknats innebär att projektering av ett antal butiker inleds. Planen är att de första butikerna kommer att öppnas under hösten.

Ytterligare information:

Coops pressjour: 010-743 13 13
Plantagen, Johan Ramsten (Hallvarsson & Halvarsson): 070-9711285

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer