Enklare och billigare näthandel när Coop släpper Smartkassen

Enklare och billigare näthandel när Coop släpper Smartkassen

Från och med idag går det att utifrån över 500 recept kombinera sin egen matkasse i Coops nätbutik. Inköpslistan är dessutom intelligent och minskar svinn, vilket både skapar en billigare kasse och sparar på jordens resurser. Tjänsten som utvecklats med Gastrofy gör att Coop kommer erbjuda den mest avancerade nätbutiken för mat i Sverige.

– Nu tar vi nästa stora steg i vår digitala satsning. Smartkassen är utformad för att göra det ännu enklare, mer prisvärt och hållbart att handla mat på nätet. Det är en tjänst som visar att Coop står på konsumentens sida och som kommer att bädda för att vi kommer att fortsätta växa snabbt på nätet även framöver, säger Sonat Burman-Olsson, koncernchef och vd för Coop.

Den nya tjänsten ger flera fördelar för kunderna:

  • Utifrån recept, som är provlagade i Coops provkök kan kunden plocka ihop sin egen matkasse (vi kommer att kalla den Smartkassen). De kan själv bestämma hur många måltider de vill ha i kassen och hur många personer ingredienserna ska vara anpassade för.
  • Inköpslistan är smart och anpassar ingredienserna i recepten så att svinn minimeras och att kassen då också oftast blir billigare än en färdig kasse. Det innebär att om flera recept har överlappande ingredienser bara hamnar de bara en gång i varukorgen. Varorna kan dessutom bytas med ekologiska med en knapptryckning eller bytas ut till de billigaste alternativen.
  • Det går också att komplettera Smartkassen med vårt övriga utbud i nätbutiken med till exempel frukostmat och hushållsartiklar som tvättmedel eller toapapper.

Coop har det senaste året haft stora framgångar inom näthandeln och har fram till juni i år vuxit med 60 procent, under samma period har marknaden för livsmedel på nätet ökat med 35 procent, enligt D-food Index från Svensk Digital Handel.

Med Smartkassen läggs grunden för en fortsatt kraftig tillväxt under hösten. I juni meddelade Coop att ett nytt e-handelsnav kommer att öppnas i Kungens Kurva för att möta den ökade efterfrågan. Den anläggningen kommer att tredubbla leveranskapaciteten för näthandeln.

– Vår strategi är att möta kunden med det bästa erbjudandet vare sig de handlar i Coops butiker eller om de handlar hemma från soffan. Coops löfte är att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln – Smartkassen är ett bra exempel på att det är minst lika viktigt digitalt, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör med ansvar för Coops e-handel.

Tjänsten Smartkassen har utvecklats tillsammans med det unga teknikbolaget Gastrofy. Vid lanseringen går recepten att sortera på vegetariskt, fisk, kött, kyckling, köttfärs och pasta. Fokus har varit på lättlagad vardagsmat, men receptdatabasen kommer att växa under hösten med bakning och festrätter från Coops receptdatabas som består av över 6000 recept totalt.

Coops vanliga matkasse går att beställa på nätet och hämta i alla butiker runt om i Sverige. Möjligheten att plocka ihop sin egen mat och få den hemkörd finns idag tillgänglig i de största städerna och når halva Sveriges befolkning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer