Svenska lammproducenter nya leverantörer till Coop Sverige

Svenska lammproducenter nya leverantörer till Coop Sverige

Producentgruppen Lamm i Värmland som består av ett femtontal lammproducenter i Värmland blir från och med april/maj nya leverantörer av svenskt lammkött under varumärket Coop. Totalt kommer dessa producenter att stå för cirka 20 procent av det lammkött som säljs under Coops varumärke runt om i landet. Formellt tecknas avtalet med HK Scan som är Coops huvudpartner för kött under eget varumärke.

Coop ser en ökad efterfrågan på svenskt lammkött som idag endast tillgodoser cirka 30 procent av den totala lammkonsumtionen i Sverige. Producentgruppen har tillsammans arbetat fram en produktion där man genom en blandning av olika raser och lammningstider kan leverera ett flöde av lammkött året runt.

– Vi är jätteglada över samarbetet. Även om lammkonsumtionen är liten i relation till annat kött så ser vi en stigande trend. Och framförallt ser vi en stark efterfrågan på svenskt lammkött, där vi idag periodvis har svårt att möta kundernas önskemål, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop Sverige.

Producentgruppen har sedan tidigare en nära relation till Coop då de varit leverantörer till Konsum Värmland/Värmlandschark som varit mycket aktiva i att bygga upp producentgruppen. Nu tas nästa steg med Coop Sverige där lammproducenterna kan få avsättning för en ännu större del av sin produktion. Precis om tidigare kommer lammköttet även att finnas bland Konsum Värmlands butiker, nu under varumärket Coop.

– Efter många års samarbete ser vi mycket positivt på att Coop kommer att erbjuda det värmländska lammköttet över hela Sverige, säger Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson.

– Det nya samarbetet med Coop Sverige är givetvis mycket positivt för oss, både som enskilda lammproducenter och som organisation. Jag hoppas att samarbetet långsiktigt kan innebära ökad produktion och förbättrad lönsamhet. Livsmedelsproduktion handlar idag inte bara om att tillfredsställa behovet av mat, utan också om att lyfta fram alla de mervärden som finns i vår lokala produktion. Det vill vi göra tillsammans med Coop, säger Andreas Martelius, ordförande Lamm i Värmland.

För ytterligare information:

Coops pressjour, tel: 010-743 13 13

Andreas Martelius, ordförande Lamm i Värmland, tel: 070-5490451

 

Fakta

Utbud av lammkött under varumärket Coop

Lammytterfilé                             250 gr

Lamminnerfilé                             270 gr

Lammkotlett dubbel                   333 gr

Lammrostbiff                              470 gr

Lammentrecote                           400 gr

Grytlamm av framdel                1750 gr

Skivad lammrygg                         800 gr

 

Utbud av lammkött under varumärket Coop Änglamark

Lammytterfilé                             500 gr

Lammfilé                                     350 gr

Lammrostbiff                              500 gr

Lammentrecote                           500 gr

Lammstek                                 1000 gr

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer