Ljusa, skivade och naturligt D-vitaminrika bröd för barnfamiljen

Ljusa, skivade och naturligt D-vitaminrika bröd för barnfamiljen

Nu släpper Coop sju nya barnfamiljsvänliga matbröd med Från Sverige-märkningen. Bröden är ljusa och skivade och nästan alla är naturligt D-vitaminrika, vilket är unikt för Coop. De två nya Änglamark-bröden är ekologiska och KRAV-märkta.

Coop lanserar nu två Änglamark-bröd och fem Coop-bröd som passar barnfamiljer. Coop är först ut med att producera naturligt D-vitaminrika bröd. När bröden är färdigbakade så belyses de med UV- lampor som gör att den naturliga D-vitaminhalten i brödet ökar. Med 100g bröd får man i sig 30 procent av det dagliga D-vitaminbehovet. Flera av bröden är surdegsbakade eller ekologiska och KRAV-märkta (se nedan för full beskrivning av de olika bröden).

Bröden finns brett i Coops butiker runtom i Sverige vecka 44, med smygstart redan nu i några butiker. Bröden är producerade i Sverige av svenska råvaror och är märkta med Från Sverige-märkningen. Brödet fryses direkt efter bakning för att bevara smak, näringsämnen och färskheten i brödet.

  • Toast, Änglamark, 560g, naturligt D-vitaminberikat, ekologiskt, KRAV-märkt, ca 21,50 kr
  • Limpa, Änglamark, 600g, surdegsbakat, ekologiskt, KRAV-märkt, ca 24,95 kr
  • Lantbröd med havssalt, Coop, 600 g, surdegsbakat, naturligt D-vitaminrikt, ca 21,50 kr
  • Vardagstoast, Coop, 700 g, surdegsbakat, naturligt D-vitaminrikt, ca 15,00 kr
  • Toast Original, Coop, 1000 g, surdegsbakat, naturligt D-vitaminrikt, ca 22,95 kr
  • Delitoast, Coop, 800 g, surdegsbakat, naturligt D-vitaminrikt, ca 21,95 kr
  • Storlimpa, Coop, 900 g, surdegsbakat, naturligt D-vitaminrikt, ca 22,95 kr
  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer