Pressmeddelanden & Nyheter

August 2024

Änglamark ekologisk Pasta Bolognese

Änglamark barnmat vinnare i stort näringstest

Änglamark Pasta Bolognese fick flest poäng när ansedda Testfakta lät analysera tio sorters pasta & köttfärssåser avsedda för barn i åldern 6-8 månader.Read more

December 2023

Leila Söderholm och Mats Pettersson, Gåpodden

Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.Read more

November 2021

Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

Coop lanserar egna blöjor i samarbete med Babblarna och Hatten Förlag med helt ny tryckdesign. Fokus för Coops egna blöjor är kvalitet, men till ett bättre pris. Nu har Coops egna blöjor i Babblarna-serien fått ett uppdaterat utseende så att även själva blöjan har fått sin egen Babblarna-figur, en för varje blöjstorlek.Read more

April 2021

Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa - och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag...Read more

March 2021

Coop lanserar digitala kvitton

Coop lanserar nu det digitala kvittot – en mer hållbar, smidigare och smartare lösning för kunder och medlemmar. Med det digitala kvittot kommer Coops kunder få en bättre överblick över sina inköp, mer information om de varor de handlar och inte minst bidra till att färre papperskvitton skrivs ut.Read more

December 2020

Butik Vågen vinner Änglamarkspriset 2020

Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram butik Vågen i Östersund som vinnare av Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tilldelades Coops Änglamarkspris vid en digital ceremoni under onsdagen och får, utöver uppmärksamhet och ära, 100 000 kronor i prispengar.Read more

October 2020

Coop lanserar egna blöjor i ett språkutvecklande samarbete med Babblarna och Hatten Förlag

Coops lanserar egna blöjor och babyvårdsprodukter i ett språkutvecklande samarbete med Babblarna och Hatten Förlag. Med våra egna blöjor ligger fokus på kvalitet, men till ett bättre pris. Blöjorna landar i butik vecka 46 och kommer även att finnas på Coop online.Read more

I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop...Read more

Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.Read more

October 2019

Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

Coop är ny huvudpartner för Mustaschkampen. Vi har tagit fram 13 egna produkter som bär kampanjens bu...Read more

July 2018

Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.Read more

May 2018

Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.Read more

March 2018

Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.Read more

January 2018

varruset-2016-skor-pressrum-c

Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.Read more

December 2017

Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.Read more

November 2017

Coops nya vegoprodukter gör succé

Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. Read more

October 2017

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.Read more

Coop satsar på det hållbara badrumsskåpet

Coops utbud av hållbara badrumsartiklar ökar kraftigt. Nu finns det 136 produkter inom kategorin hygien under 2017 och bara i år har 24 nya hållbara produkter lagts till utbudet.Read more

August 2017

Ekorekord för Coop under första halvåret 2017

Coops försäljning av ekologiska varor slog rekord under första halvåret 2017. Nya siffror visar att ekoandelen steg till 10,3 procent, vilket överträffar Coops tidigare toppnotering från 2016.Read more

July 2017

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Från och med juli utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.Read more

December 2016

Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Read more

September 2016

Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

Inga vegetariska rätter ligger i topp tio när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Samtidigt säger fyra av tio barnfamiljer att de vill äta mindre kött. Nu startar Coop initiativet Nya vardagsmaten för att hjälpa barnfamiljer och alla andra som vill äta lite smartare och grönare.Read more

July 2016

matpyramid

Coop river matpyramiden i Almedalen

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat. Read more

December 2015

Coop har sänkt saltmängden med närmare 16 ton

Idag får vi i genomsnitt i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. För att minska salthalten i de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra inledde Coop i början 2014 en gransking av 200 varor. Hittills har initiativet resulterat i att salthalten sänkts med hela 15,7 ton. Read more

March 2015

Busiga, Kuliga, Kaxiga och Rockiga flingor – Coop sänker sockermängden i nya flingsortimentet

Nu ingår nya hjältar i Coops nyckelhålsmärkta flingsortiment. Med roliga former och smarriga smaker, hög fullkornshalt och låg sockerhalt får barnen en bra frukoststart. Read more