Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

Coop är ny huvudpartner för Mustaschkampen. Vi har tagit fram 13 egna produkter som bär kampanjens budskap och där en krona per såld vara går till insamlingen.

Mustaschkampen är Prostatacancerförbundets kampanj som anordnas varje höst för att samla in pengar till forskning om prostatacancer, samt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom. Uppmärksamheten har ökat varje år och senast kunde förbundet dela ut 8 miljoner kronor till forskning. För varje år har allt fler företag engagerat sig i kampanjen.

Från och med i år har Coop engagerat sig i Mustaschkampen, som kommer att synas i alla 650 butiker, dels genom ett antal Coop-produkter har fått en tillfällig design som ett sätt att både lyfta kampanjens budskap och att samla in pengar. I butikerna finns dessutom Mustaschkampens pins och reflexer.

– Varje vecka har Coop 5 miljoner kundbesök och vi ska verkligen jobba för att de som besöker våra butiker tar till sig av kampanjens budskap. Vi vill också göra det enkelt att bidra genom att lyfta frågan på våra egna produkter. Välj Coops apelsinjuice, granola och bondlimpa till frukost får du både en god start på dagen och bidrar till kampen mot prostatacancer, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen med över 10 000 nya fall varje år. Fler män avlider av sjukdomen än av någon annan cancer. Vid tidig upptäckt kan prostatacancer oftast botas, men alltför många upptäcks för sent. Tyvärr märks inte sjukdomen i tidigt skede men kan upptäckas med ett enkelt blodprov, PSA-testet. Men män drar sig ofta för hälsokontroller och behöver därför en påstötning. I väntan på allmän screening vill Prostatacancerförbundet med kampanjen nå alla män och deras familjer med budskapet att alla män över 50 år bör begära att få bli testade.

Att Coop går in som cancersponsor gör att synligheten för de två vanligaste cancerformerna blir rekordstor under hösten. Just nu pågår Rosa Bandet till stöd för forskningen mot bröstcancer och sedan tar Mustaschkampen över stafettpinnen under november.

– Bröstcancer och prostatacancer är de två vanligaste cancerformerna. Genom att Coop engagerar sig för prostatacancer visar handeln vilken nytta de kan göra för att stärka kampen mot cancer. Varje år upptäcks fler än 20 000 nya fall av bröst- och prostatacancer varav ett stort antal inte är möjliga att bota, säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen.

Coop kommer under Mustaschkampen sälja följande Mustaschprodukter:

  • Apelsinjuice utan fruktkött
  • Corn Flakes
  • Granola med nötter
  • Bondlimpa
  • Korvbröd
  • Toalettpapper 6-pack
  • Hushållspapper, 4-pack
  • Mineralvatten, citron
  • Mineralvatten, naturell
  • Säsongsmix, sallad
  • Morötter 1 kg
  • Potatis, små fina
  • Röda druvor

Dessutom kommer samtliga Coopbutiker att erbjuda Mustaschkampens pins och reflexer.

För mer information kontakta:
Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen, 0769-48 83 00
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coop lanserar egna blöjor i samarbete med Babblarna och Hatten Förlag med helt ny tryckdesign. Fokus för Coops egna blöjor är kvalitet, men till ett bättre pris. Nu har Coops egna blöjor i Babblarna-serien fått ett uppdaterat utseende så att även själva blöjan har fått sin egen Babblarna-figur, en för varje blöjstorlek.
    Read more