Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

Coop är ny huvudpartner för Mustaschkampen. Vi har tagit fram 13 egna produkter som bär kampanjens budskap och där en krona per såld vara går till insamlingen.

Mustaschkampen är Prostatacancerförbundets kampanj som anordnas varje höst för att samla in pengar till forskning om prostatacancer, samt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom. Uppmärksamheten har ökat varje år och senast kunde förbundet dela ut 8 miljoner kronor till forskning. För varje år har allt fler företag engagerat sig i kampanjen.

Från och med i år har Coop engagerat sig i Mustaschkampen, som kommer att synas i alla 650 butiker, dels genom ett antal Coop-produkter har fått en tillfällig design som ett sätt att både lyfta kampanjens budskap och att samla in pengar. I butikerna finns dessutom Mustaschkampens pins och reflexer.

– Varje vecka har Coop 5 miljoner kundbesök och vi ska verkligen jobba för att de som besöker våra butiker tar till sig av kampanjens budskap. Vi vill också göra det enkelt att bidra genom att lyfta frågan på våra egna produkter. Välj Coops apelsinjuice, granola och bondlimpa till frukost får du både en god start på dagen och bidrar till kampen mot prostatacancer, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen med över 10 000 nya fall varje år. Fler män avlider av sjukdomen än av någon annan cancer. Vid tidig upptäckt kan prostatacancer oftast botas, men alltför många upptäcks för sent. Tyvärr märks inte sjukdomen i tidigt skede men kan upptäckas med ett enkelt blodprov, PSA-testet. Men män drar sig ofta för hälsokontroller och behöver därför en påstötning. I väntan på allmän screening vill Prostatacancerförbundet med kampanjen nå alla män och deras familjer med budskapet att alla män över 50 år bör begära att få bli testade.

Att Coop går in som cancersponsor gör att synligheten för de två vanligaste cancerformerna blir rekordstor under hösten. Just nu pågår Rosa Bandet till stöd för forskningen mot bröstcancer och sedan tar Mustaschkampen över stafettpinnen under november.

– Bröstcancer och prostatacancer är de två vanligaste cancerformerna. Genom att Coop engagerar sig för prostatacancer visar handeln vilken nytta de kan göra för att stärka kampen mot cancer. Varje år upptäcks fler än 20 000 nya fall av bröst- och prostatacancer varav ett stort antal inte är möjliga att bota, säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen.

Coop kommer under Mustaschkampen sälja följande Mustaschprodukter:

  • Apelsinjuice utan fruktkött
  • Corn Flakes
  • Granola med nötter
  • Bondlimpa
  • Korvbröd
  • Toalettpapper 6-pack
  • Hushållspapper, 4-pack
  • Mineralvatten, citron
  • Mineralvatten, naturell
  • Säsongsmix, sallad
  • Morötter 1 kg
  • Potatis, små fina
  • Röda druvor

Dessutom kommer samtliga Coopbutiker att erbjuda Mustaschkampens pins och reflexer.

För mer information kontakta:
Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen, 0769-48 83 00
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

    Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

    Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.
    Läs mer
  • Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

    Lilla Änglamarkspriset utser Sveriges grönaste mellis

    Nu är det dags att nominera till Änglamarkspriset – ett av Sveriges största hållbarhetspriser som har delats ut av Coop sedan 2002. Nytt för i år är Lilla Änglamarkspriset, som hyllar grön och hållbar matinspiration för unga, av unga.
    Läs mer