Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.

Enligt Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskar äter varje dag, uppger 40 procent av svenskarna att de alltid eller oftast granskar sockerhalten i matvarorna de köper. Under 2017 har Coop bedrivit ett strategiskt arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av det egna varumärket Coop. Nu har nya versioner av sju läskedrycker lanserats med 20 procent mindre socker än tidigare. Per liter konsumerad läsk innebär det att kaloriinnehållet minskas med 50 kcal. Sockerhalten har minskats utan att tillsatser av sötningsmedel har adderats.

– I arbetet med att minska sockret har vi som livsmedelsföretag ett stort ansvar. Det känns särskilt roligt att kunna lansera de nya läskedryckerna med ett förbättrat innehåll, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop.

Totalt har initiativet inneburit en minskning med 120 ton socker sett över på en årsförbrukning från de aktuella varorna. Det motsvarar 298 miljoner sparade kalorier på årsbasis.

Under våren 2018 kommer recepten i hela Coops läsksortiment av egna varumärken att ha sockerreducerats.

För mer information:

Coops presstjänst, tel. 010-743 13 13

Taggar

  • Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

    Coop sluter ramavtal med foodtechbolaget Whywaste

    Coop tar nu ytterligare ett stort steg för att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Som första rikstäckande dagligvarukedja tecknar Coop ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.
    Läs mer
  • Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.
    Läs mer