Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

Coop tar bort 120 ton socker ur läsken

Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.

Enligt Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskar äter varje dag, uppger 40 procent av svenskarna att de alltid eller oftast granskar sockerhalten i matvarorna de köper. Under 2017 har Coop bedrivit ett strategiskt arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av det egna varumärket Coop. Nu har nya versioner av sju läskedrycker lanserats med 20 procent mindre socker än tidigare. Per liter konsumerad läsk innebär det att kaloriinnehållet minskas med 50 kcal. Sockerhalten har minskats utan att tillsatser av sötningsmedel har adderats.

– I arbetet med att minska sockret har vi som livsmedelsföretag ett stort ansvar. Det känns särskilt roligt att kunna lansera de nya läskedryckerna med ett förbättrat innehåll, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop.

Totalt har initiativet inneburit en minskning med 120 ton socker sett över på en årsförbrukning från de aktuella varorna. Det motsvarar 298 miljoner sparade kalorier på årsbasis.

Under våren 2018 kommer recepten i hela Coops läsksortiment av egna varumärken att ha sockerreducerats.

För mer information:

Coops presstjänst, tel. 010-743 13 13

Taggar

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coop lanserar egna blöjor i samarbete med Babblarna och Hatten Förlag med helt ny tryckdesign. Fokus för Coops egna blöjor är kvalitet, men till ett bättre pris. Nu har Coops egna blöjor i Babblarna-serien fått ett uppdaterat utseende så att även själva blöjan har fått sin egen Babblarna-figur, en för varje blöjstorlek.
    Read more