Busiga, Kuliga, Kaxiga och Rockiga flingor – Coop sänker sockermängden i nya flingsortimentet

Nu ingår nya hjältar i Coops nyckelhålsmärkta flingsortiment. Med roliga former och smarriga smaker, hög fullkornshalt och låg sockerhalt får barnen en bra frukoststart.

Barnflingorna innehåller mellan 11-13 procent sockerarter – och håller sig inom nyckelhålsmärkningens maxgräns som är 13 procent. Flingorna är också rika på fullkorn, här har hela sädeskornet använts och all näring finns med i flingorna. En hög fullkornshalt, mellan 56-59 procent, som ger barnen en näringsrik start på dagen.

        Vi tagit fram flingor som har mindre socker än traditionella barnflingor eftersom våra kunder efterfrågar nyttigare frukostalternativ. Frukost är superviktigt för alla och inte minst för de små, och har vi möjligheten att sänka mängden socker, salt och fett, där det är möjligt, så gör vi gärna det. På Coop vill vi helt enkelt erbjuda bra mat till bra priser, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Vardagshjältarna finns i fyra varianter – alla med roliga former och smarriga smaker:

  • Kuliga Kulor – Frasiga flingor av vete och majs med kakaoöverdrag,
    12 procent sockerarter och 58 procent fullkorn.
  • Busiga Björnar – Frasiga flingor med smak av vanilj, jordgubbs- och blåbärsbitar,
    11 procent sockerater och 56 procent fullkorn.
  • Kaxiga Klöver – Frasiga flingor med smak av ananas med jordgubbs- och ananasbitar,
    13 procent sockerarter och 56 procent fullkorn.
  • Rockiga Ringar – Frasiga ringar av vete, majs och ris med jordgubbsbitar,
    11 procent sockerarter och 59 procent fullkorn.
  • Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

    Coop ny huvudpartner för Mustaschkampen

    Coop är ny huvudpartner för Mustaschkampen. Vi har tagit fram 13 egna produkter som bär kampanjens budskap och där en krona per såld vara går till insamlingen. Mustaschkampen är Pr...
    Läs mer
  • Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

    Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

    Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.
    Läs mer