Busiga, Kuliga, Kaxiga och Rockiga flingor – Coop sänker sockermängden i nya flingsortimentet

Nu ingår nya hjältar i Coops nyckelhålsmärkta flingsortiment. Med roliga former och smarriga smaker, hög fullkornshalt och låg sockerhalt får barnen en bra frukoststart.

Barnflingorna innehåller mellan 11-13 procent sockerarter – och håller sig inom nyckelhålsmärkningens maxgräns som är 13 procent. Flingorna är också rika på fullkorn, här har hela sädeskornet använts och all näring finns med i flingorna. En hög fullkornshalt, mellan 56-59 procent, som ger barnen en näringsrik start på dagen.

        Vi tagit fram flingor som har mindre socker än traditionella barnflingor eftersom våra kunder efterfrågar nyttigare frukostalternativ. Frukost är superviktigt för alla och inte minst för de små, och har vi möjligheten att sänka mängden socker, salt och fett, där det är möjligt, så gör vi gärna det. På Coop vill vi helt enkelt erbjuda bra mat till bra priser, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop.

Vardagshjältarna finns i fyra varianter – alla med roliga former och smarriga smaker:

  • Kuliga Kulor – Frasiga flingor av vete och majs med kakaoöverdrag,
    12 procent sockerarter och 58 procent fullkorn.
  • Busiga Björnar – Frasiga flingor med smak av vanilj, jordgubbs- och blåbärsbitar,
    11 procent sockerater och 56 procent fullkorn.
  • Kaxiga Klöver – Frasiga flingor med smak av ananas med jordgubbs- och ananasbitar,
    13 procent sockerarter och 56 procent fullkorn.
  • Rockiga Ringar – Frasiga ringar av vete, majs och ris med jordgubbsbitar,
    11 procent sockerarter och 59 procent fullkorn.
  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer
  • Coop satsar på det hållbara badrumsskåpet

    Coop satsar på det hållbara badrumsskåpet

    Coops utbud av hållbara badrumsartiklar ökar kraftigt. Nu finns det 136 produkter inom kategorin hygien under 2017 och bara i år har 24 nya hållbara produkter lagts till utbudet.
    Läs mer