Pressmeddelanden & Nyheter

December 2016

Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.Read more

November 2016

Coop Sverige utser Anna Rasin till ny kommunikationsdirektör efter Olle Axelsson

Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin som successivt kommer att ta över ansvaret för koncernens kommunikationsavdelning. Olle Axelsson, som kommer att gå vidare med egen verksamhet med bas i Göteborg under våren 2017, fortsätter att stödja kommunikation initialt under första delen av 2017 samt ge fortsatt support i företagets omfattande förändringarbete. Read more

Rekordtillväxt för Coops näthandel

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent, vilket är mer än 50 procent högre tillväxt än marknaden för nätmat. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen, som snabbt blivit större än den traditionella matkassen och nu snart står för var femte köp. Read more

Coop inför säljstopp för krossade linfrön

Coop inför säljstopp för krossade linfrön med anledning av Livsmedelsverkets rekommendation. Read more

October 2016

Änglamarks nya vardagsfavoriter - Hönsbullar

Änglamarks nya vardagsfavoriter är lika goda på tallriken som för planeten

Tidigare brukade stora delar av värphöns gå till förbränning eller malas ner till djurfoder när de har värpt klart ägg. Nu tar Coop tillsammans med Scandinavian Organics istället vara på köttet från KRAV-värphönor och börjar sälja ekologiska böniga hönsbiffar och ärtiga hönsbullar.Read more
bee-urban-header

Coop och KfS blir huvudpartners till Bee Urbans stadsodling

Sveriges grönaste matkedja Coop blir nu ännu grönare. På lördag påbörjas utvecklingen av en storskalig takodling ovanpå Coops butik vid Garnisonen i Stockholm. På taket kommer odlingarna att samsas med bikupor och solpaneler i ett koncept som utvecklats av Bee Urban, specialister på stadsodling och biologisk mångfald.Read more

September 2016

Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

Fyra av tio barnfamiljer vill äta mindre kött

Inga vegetariska rätter ligger i topp tio när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Samtidigt säger fyra av tio barnfamiljer att de vill äta mindre kött. Nu startar Coop initiativet Nya vardagsmaten för att hjälpa barnfamiljer och alla andra som vill äta lite smartare och grönare.Read more
Änglamark Eko

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.Read more

Gårdsfisk prisas med Änglamarkspriset 2016

Svenska folket har röstat fram Gårdsfisk till vinnare av Coops Änglamarkspris 2016. Temat för årets pris är hållbar mat och Gårdsfisk tilldelas en prischeck på 100 000 kronor och får dessutom möjligheten att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.Read more

August 2016

smartkasse

Enklare och billigare näthandel när Coop släpper Smartkassen

Från och med idag går det att utifrån över 500 recept kombinera sin egen matkasse i Coops nätbutik. Inkö...Read more

July 2016

generell-coop-bild

Alger i topp när svenskarna väljer framtidens mat

Mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Samtidigt säger bara var fjärde blankt nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött, visar en Sifoundersökning som Coop beställt inför omröstningen om årets Änglamarkspris. Read more
matpyramid

Coop river matpyramiden i Almedalen

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden för att göra det enkelt att äta prisvärt och hälsosamt. När Coop nu 40 år senare ser hur folk faktiskt äter kan vi snabbt konstatera att den inte längre fungerar. I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat. Read more

June 2016

Änglamark

Hållbara matinnovatörer tävlar om årets Änglamarkspris

Blåskal, Ekobonden Adam Arnesson, Scandinavian Organics och Gårdsfisk är de fyra finalisterna till årets Änglamarkspris. Temat för Änglamarkspriset, som i år firar 15 år, är hållbart på tallriken. Vem av de fyra som tar hem priset kommer att avgöras av svenska folket genom en omröstning på Coop.se och med sms. Read more
generell-coop-bild

Öppnar nytt näthandelsnav i Kungens Kurva

De senaste årens starka framgång inom e-handel har medfört att Coop Sveriges styrelse har beslutat att investera i ytterligare en så kallad darkstore belägen i den strategiskt viktiga och stora handelsplatsen i Kungens Kurva söder om Stockholm. Med satsningen kommer Coop tredubbla sin kapacitet för näthandel och kunna möta den snabbt ökande efterfrågan. Read more
paul-svensson-header

Paul Svensson ny jurymedlem för Änglamarkspriset

Till årets Änglamarkspris letar Coop efter en person, företag eller organisation som har gjort viktiga insatser för att stimulera till det hållbara på tallriken.Read more
Lax

Coop vinnare i Testfakta researchs nya laxtest

Coops nya kallrökta lax får hösta sammanlagda betyget i Testfakta researchs sensoriska test. Bedömningen har utförts som ett blindtest av både smakexperter på SP Food & Bioscience och vanliga konsumenter. Read more
generell-coop-bild

Coop inleder samarbete med Plantagen

Coop startar ett nytt grönt samarbete med den fristående blomsterkedjan Plantagen. Under hösten kommer ett antal pilotbutiker startas antingen som en del av eller i anslutning till Coops butiker.Read more

May 2016

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

Dubbel seger för Änglamark och Coop – utsedda till Sveriges grönaste varumärken

I konsultföretaget Differs årliga undersökning där svenska folket fritt får ange Sveriges grönaste varumärken placerar sig återigen Änglamark på förstaplatsen, följt av modervarumärket Coop som kommer på andra plats. Det är sjätte året i rad som Änglamark tar hem förstaplatsen i undersökningen. Read more
generell-coop-bild

Svenska lammproducenter nya leverantörer till Coop Sverige

Producentgruppen Lamm i Värmland som består av ett femtontal lammproducenter i Värmland blir från och med april/maj nya leverantörer av svenskt lammkött under varumärket Coop. Totalt kommer dessa producenter att stå för cirka 20 procent av det lammkött som säljs under Coops varumärke runt om i landet. Formellt tecknas avtalet med HK Scan som är Coops huvudpartner för kött under eget varumärke. Read more

April 2016

Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Coops mjölk får nya märkningen Från Sverige

Idag är det premiär för den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Coop kommer redan från start att märka mjölk under det egna varumärket Coop. Read more
Bärmüsli återkalla

Coop återkallar Änglamark Müsli Bär efter misstanke om innehåll av nötter

Coop återkallar Änglamark Müsli Bär efter misstanke om att müslin kan innehålla nötter, vilket inte ska förekomma i produkten.Read more
smartkasse

Snart släpper Coop den smarta matkassen

Coop och Gastrofy har inlett ett samarbete för att ta fram en smart matkasse baserad på en intelligent inköpslista, som minimerar svinn. Med start efter sommaren kommer kunderna kunna skapa en egen matkasse utifrån Coops receptdatabas med över 6000 recept som alla är provlagade i Coops provkök. Read more

March 2016

Malmö FF

Coop ny partner till Malmö FF

- blir officiell partner och huvudpartner för klubbens samhällsengagemang Inför säsongsstarten av Allsvenskan blir Coop ny partner till Malmö FF. Avtalet sträcker sig över två år och innebär att Coop blir Officiell partner och huvudpartner för fotbollsklubbens samhällsengagemang. Read more
Coop

Varning – brandrisk Tero glödlampor

Coop Sverige uppmanar alla kunder som köpt glödlampor av varumärket Tero att lämna tillbaka lamporna till butik. Återkallelsen är en försiktighetsåtgärd eftersom en lampa misstänks ha orsakat en brand. Read more
Coop

Coop återkallar färska hamburgare

Coop återkallar färska Megahamburgare av varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd då en kund hittat en glasbit vid tillagning av hamburgaren. Återkallelsen gäller enbart förpackningar med sista förbrukningsdag 15-03-2016. Read more
generell-coop-bild

Coop Sverige gör historisk vändning 2015

– utöver vinstökningen genereras även värde på drygt 400 miljoner till landets konsument­föreningar Read more

February 2016

generell-coop-bild

Terroir Award – en hyllning till det ursprungliga

De stora smakupplevelserna skapas inte bara i köket. Minst lika viktigt är varifrån råvarorna kommer och hur de har tagits fram. Därför instiftas nu Terroir Award i samarbete med Coop. Read more

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra.  Read more

January 2016

ÄM-Eko

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer. Read more