Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga för många konsumenter, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad. Read more
Pressmeddelanden & Nyheter
December 2020
Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram butik Vågen i Östersund som vinnare av Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tilldelades Coops Änglamarkspris vid en digital ceremoni under onsdagen och får, utöver uppmärksamhet och ära, 100 000 kronor i prispengar.Read more
October 2020
Coop utvecklar klimatmål inom ramen för det internationella samarbetet Science Based Targets.Read more
Änglamarkspriset utdelas årligen till personer, organisationer eller initiativ som har gjort särskilt värdefulla insatser inom områdena miljö och ekologi. I år riktas priset till unga (under 30 år) för att främja deras insatser för en mer hållbar framtid. Bakom Änglamarkspriset står Coop och familjerna Danielsson, Alfredson och Taube. Nomineringsperioden för Änglamarkspriset 2020 är öppen till 8 november. Read more
Coop befinner sig i en offensiv utvecklingsfas. Under det senaste året har Coop ökat antalet butiker, accelererat i digitala satsningar och hälsat över 100 000 nya medlemmar välkomna. För att ytterligare stärka Coop för framtiden har Coop beslutat om att investera i ny logistiklösning och en central, helautomatiserad varuterminal. Terminalen byggs i Eskilstuna logistikpark och beräknas vara i full drift under andra halvåret av 2024.Read more
Coops lanserar egna blöjor och babyvårdsprodukter i ett språkutvecklande samarbete med Babblarna och Hatten Förlag. Med våra egna blöjor ligger fokus på kvalitet, men till ett bättre pris. Blöjorna landar i butik vecka 46 och kommer även att finnas på Coop online.Read more
I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop...Read more
Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.Read more
September 2020
En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.Read more
July 2020
Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.Read more
June 2020
För 75 år sedan bröt vi ny mark när vi började med innehållsdeklarationer på våra varor. Nu är Coop först ut i branschen igen med en ny omfattande deklaration av livsmedel: Hållbarhetsdeklarationen.Read more
May 2020
Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.seRead more
Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna på Änglamarks krukodlade örter. Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram en ny plastbantad lösning för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.Read more
April 2020
Ytterligare 5 000 lastbilstransporter försvinner från vägarna när Coop nu satsar på att transportera ännu mer av sina varor på räls. Nästan en och en halv kilometer tåg fraktar nu 2 600 ton varor ut till butikerna varje dag.Read more
March 2020
Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.Read more
February 2020
Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark är Sveriges grönaste varumärke, enligt en färsk ranking från varumärkesbyrån Differ. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom både dagligvaruhandeln och banksektorn. Read more
God djurvälfärd är en hjärtefråga inom Coop. 2014 beslutade Coop att bara sälja färska ägg från frigående höns, både under egna varumärken och från våra leverantörer. Nu är det slut med ägg från burhöns även som ingrediens i produkter som säljs under eget varumärke. Read more
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.Read more