Pressmeddelanden & Nyheter

December 2021

Gordon Delivery lanserar kylda paketskåp i samarbete med Coop

Coop har sedan 2019 samarbetat med Gordon Delivery och varje månad får en halv miljon svenskar som handlar sin mat på nätet sina varor hemlevererade av Gordon Delivery. Nu lanserar företaget tjänsten Gordon Pickup, i ett samarbete med Coop som innehållsleverantör, med kylda paketskåp i bostadsnära områden dit kunder som e-handlar på Coop kan få sin mat levererad. Read more

November 2021

Tre glutenfria nyheter från Coop

Coop stärker utbudet av glutenfritt inom de egna varumärkena Coop och Änglamark och lanserar tre nya glutenfria produkter. Samtliga produkter finns i butik och online redan nu.Read more

October 2021

Sopköket vinner Änglamarkspriset 2021

Svenska folket har tillsammans med Änglamarksprisets jury röstat fram Sopköket, catering och restaurang från Stockholm, som vinnare av Änglamarkspriset 2021. Sopköket tilldelades Änglamarkspriset för sitt arbete mot matsvinn vid en digital ceremoni under måndagen och prisas med 250 000 kronor.Read more

September 2021

Coop lanserar olivoljor under premiumkonceptet Coop Gourmet

Coop lanserar två nya olivoljor under premiumkonceptet Coop Gourmet; en italiensk Extra jungfruolja och en grekisk ofiltrerad Extra jungfruolja. Den italienska olivoljan finns i butik och online redan nu och den grekiska olivoljan kommer i butik och online i början av oktober.Read more

Här är finalisterna till Änglamarkspriset 2021

Tre nomineringar har nu utsetts till finalister och är med och tävlar i omröstningen om Änglamarkspriset 2021. Vinnaren får ta emot 250 000 kronor vid en webbsänd ceremoni den 18 oktober.Read more

August 2021

Onlinehandeln är här för att stanna

Att handla mat på nätet har vuxit rekordartat under pandemiåren. En ny undersökning visar att nästan sju av tio onlinekunder tror att de kommer att fortsätta handla mat på nätet även efter att restriktionerna lättar.  Read more

June 2021

Coops havredrycker får svenskmärkning och tar tåget

Coops tre havredrycker naturell, choklad och till kaffe tillverkas i Småland av svensk havre. För att ännu tydligare visa det svenska ursprunget uppdateras dryckernas förpackningar med Från Sverige-märkningen. Dessutom kommer havredryckerna att börja transporteras med tåg istället för lastbil.  Read more

May 2021

Coop pilottestar spårning av tonfisk via blockkedjan

Coop kommer under 2021 att pilottesta blockkedjeteknik och full spårbarhet via QR-koder på tonfisk på burk. Det innebär att Coops kunder kan skanna en QR-kod med sin smartphone och följa tonfiskens resa från hav till hylla.Read more

Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.Read more

April 2021

Italienska nyheter från premiumkonceptet Coop Gourmet

Coop lanserar nya italienska produkter inom premiumkonceptet Coop Gourmet. Sex stycken färska pastasorter, två stycken färska tomatbaserade pastasåser och en förgräddad stenugnsbakad pizzabotten lanseras och kommer att finnas tillgängliga i butik från april. Samtliga varor är producerade i Italien med smak och noggrant utvalda leverantörer i fokus.Read more

Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa - och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag...Read more

February 2021

Abbotnäs Säteri

Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.Read more