Onlinehandeln är här för att stanna

Onlinehandeln är här för att stanna

Att handla mat på nätet har vuxit rekordartat under pandemiåren. En ny undersökning visar att nästan sju av tio onlinekunder tror att de kommer att fortsätta handla mat på nätet även efter att restriktionerna lättar.

Mer än var tredje svensk (39 procent) har handlat mat på nätet sedan pandemins utbrott, det visar en undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop. Av de som har handlat på nätet sedan pandemins utbrott tror majoriteten (68 procent) att de kommer fortsätta göra det när restriktionerna lättas upp. Dock säger var tredje person (33 procent) att de inte kommer att fortsätta handla online i samma utsträckning som under pandemin.

Vår onlinehandel har växt urstarkt den senaste tiden och fortsätter att växa. Nu planerar vi för ett nytt normalläge där onlinehandel är ett naturligt sätt att få hem sina matvaror, säger Sara Mundt Petersen, chef för Digitala kundmöten på Coop Sverige AB.

Undersökningen visar att det är fler kvinnor (45 procent) än män (32 procent) som handlat mat på nätet sedan pandemins utbrott. När man däremot tittat på deras inställning till att fortsätta handla mat online så märks ingen skillnad mellan män och kvinnor- där är det lika stor andel som säger att de kommer fortsätta handla på nätet (69 respektive 68 procent). Mest positiva till att fortsätta handla mat online är åldersgruppen 35-44 år.

Många har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet och sen hämta ut matkassarna i butik eller få dem hemlevererade. Vårt uppdrag är att se till att kunderna får en lika smidig och inspirerande upplevelse oavsett hur de får hem maten, säger Sara Mundt Petersen.

Resultat från undersökningen 

  • 39 procent uppger att de har handlat mat på nätet enstaka eller flera gånger under pandemin.
  • Av dessa uppger 68 procent att de kommer att fortsätta handla mat på nätet efter pandemins slut (35 procent i samma utsträckning som under pandemin och 33 procent i en lägre utsträckning).
  • Kvinnor och män är i lika grad positiva till att fortsätta handla mat online.

Om undersökningen 
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop. Totalt genomfördes 1 017 intervjuer inom en riksrepresentativ grupp av den svenska allmänheten, 16–75 år under perioden 17-23 juni 2021. Undersökningen genomförs inom ramen för Norstats slumprekryterade webbpanel.

Coops pressjour

010-7431313

  • Träffa Coop och KF i Almedalen

    Träffa Coop och KF i Almedalen

    På söndag börjar Almedalen 2022. Coop och KF finns på plats för att diskutera och debattera vägen framåt mot en mer hållbar livsmedelskedja och en robust livsmedelsförsörjning. Vi ser fr...
    Läs mer
  • Få matbeställningen levererad till båten i Gävle

    Få matbeställningen levererad till båten i Gävle

    Coop Mitt lanserar ett helt nytt leveranserbjudande till båtburna kunder och medlemmar i Gävle. Under sommaren kan de som handlar mat online hos Coop välja att få sin beställning levererad till Alderholmens båtplats. Man har tillgång till ett brett sortiment av dagligvaror och kan även förgylla den planerade båtfärden med utvalda delikatessvaror eller fikabröd.
    Läs mer