Pressmeddelanden & Nyheter

December 2020

Butik Vågen vinner Änglamarkspriset 2020

Svenska folket och Änglamarksprisets jury har röstat fram butik Vågen i Östersund som vinnare av Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tilldelades Coops Änglamarkspris vid en digital ceremoni under onsdagen och får, utöver uppmärksamhet och ära, 100 000 kronor i prispengar.Read more

November 2020

Vardagslyx med nya Coop Gourmet

Coop Gourmet är ett nytt premiumkoncept under det egna varumärket Coop där kunder och medlemmar kan unna sig det lilla extra till en bra prisnivå. I den nya serien ingår varor med särskilt bra kvalitet där smak och hantverk står i fokus med noga utvalda råvaror. Den nya serien finns tillgänglig i butik och online under hösten.Read more

October 2020

I dag lanserar Coop tillsammans med Beyond Meat® nya Beyond Mince®

I dag lanserar Coop Beyond Mince® i Sverige. Den växtbaserade färsen kommer gå att köpa i utvalda Coop...Read more

Nu öppnar Coop Hagastaden – Stockholms mest innovativa matbutik

Den 6:e oktober öppnar Coops nya butik i Hagastaden i Stockholm. Här kommer ny teknik möta lokalt mathantverk. Från det egna restaurangköket erbjuds härliga rätter att köpa hem eller äta på plats i bistron, tillsammans med en god dryck noga utvald av butikens sommelier.Read more

Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.Read more

September 2020

Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.Read more

Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.Read more

Långkokt men snabblagat med nya Coop sous vide

Coop lanserar ett nytt koncept som består av fem stycken artiklar av klassiska köttdetaljer, producerade på svensk råvara. Samtliga rätter finns tillgängliga i butik nu.Read more

July 2020

Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.Read more

May 2020

Lotta Lundgren släpper hållbar köksserie exklusivt för Coop

Köksserien Lotta L. är utvecklad och framtagen av Lotta Lundgren i samarbete med Coop och utgår från de proffsverktyg hon använder själv och betraktar som oumbärliga. Kompromisslös funktionalitet, hållbara material och ett minimalistiskt synsätt präglar serien som inledningsvis utgörs av stek- och kokkärl, skärbrädor, knivar och en slimmad uppsättning verktyg i pressad bambu. Produkterna säljs exklusivt på Coop och lanseras från och med 18 maj i utvalda butiker och på coop.seRead more

April 2020

Signum – ett nytt öl från Coop

Det klassiska varumärket Signum återuppstår på Coop. Nu som öl bryggt med omsorg och en karaktär av behaglig smak av malt och lätt beska av humle. Ett mycket prisvärt och gott öl helt enkelt.Read more

March 2020

Coop säljer tuggummi utan plast

Nu kan man köpa sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. Produkten heter True Gum och finns i fyra goda smaker: ingefära & gurkmeja, mynta & matcha, hallon & vanilj och lakrits & eukalyptus. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart. Coop är först ut av livsmedelskedjorna att lansera tuggummit i Sverige.Read more

Nytt vegangodis från Änglamark

Nu lanseras ett nytt vegangodis från Coops ekologiska varumärke Änglamark. Godiset kommer i smakerna Fruktgodis, Fruktskum och Colaflaskor i påse om 100 gram och innehåller inga animaliska råvaror.Read more

February 2020

Coop lanserar nya veganska alternativ till påsk

Fler och fler svenskar efterfrågar veganska alternativ på matbordet. Nu lanseras Coops inlagda wasabitofu och mangotofu. Sedan tidigare finns även smakerna senaps- och skärgårdstofu.Read more

January 2020

Efter Coops satsning – nu dubbleras antalet gårdar med naturbeteskött

Under 2019 dubblerades antalet certifierade gårdar med naturbeteskött. En stor förklaring till ökningen är att Coop sedan i april i fjol erbjuder naturbeteskött under eget varumärke i alla sina butiker. Nu i januari ökar Coop antalet inköpta djur med 40 procent.  Read more