Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges årliga gala. Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart, och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck. Read more
Pressmeddelanden & Nyheter
December 2021
October 2021
Svenska folket har tillsammans med Änglamarksprisets jury röstat fram Sopköket, catering och restaurang från Stockholm, som vinnare av Änglamarkspriset 2021. Sopköket tilldelades Änglamarkspriset för sitt arbete mot matsvinn vid en digital ceremoni under måndagen och prisas med 250 000 kronor.Read more
Nätverket för Hållbart näringsliv, NMC, har utsett Coops hållbarhetsdeklaration till Årets Hållbarhetsprestation 2021. Hållbarhetsdeklarationen prisas bland annat för “att den visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och för att Coop visar gott exempel på ansvar och samverkan”. Priset delades ut den 13 oktober. Read more
September 2021
Tre nomineringar har nu utsetts till finalister och är med och tävlar i omröstningen om Änglamarkspriset 2021. Vinnaren får ta emot 250 000 kronor vid en webbsänd ceremoni den 18 oktober.Read more
June 2021
Coop Hagastaden i centrala Stockholm har prisats i White Guide Greens årliga bedömning av svenska li...Read more
May 2021
Coop Hagastaden i Stockholm är första livsmedelsbutik som uppnår nivå fem, högsta nivån, i White Guide Greens årliga bedömning av svenska livsmedelsbutikers hållbarhetsarbete. White Guide Green har funnits sedan 2018 och Coop Hagastaden blir nu historisk som första butiken någonsin som tilldelas högsta nivån.Read more
Änglamarkspriset delas årligen ut till personer, organisationer eller initiativ som har gjort särskilt värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi. Priset riktar sig till unga som bidrar till en mer hållbar framtid. Bakom Änglamarkspriset står KF och familjerna Danielsson, Alfredson och Taube.Read more
February 2021
Coop är Sveriges grönaste varumärke, det visar en ny undersökning av konsultföretaget Differ. Coop är totalvinnare i undersökningen och Änglamark är det varumärke som spontant väljs av flest svenskar.Read more