Pressmeddelanden & Nyheter

Maj 2022

Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

Coop Butiker och Stormarknader lanserar ett helt nytt skärgårdserbjudande till kunder och medlemmar, vare sig de är bofasta skärgårdsbor eller sommargäster. Satsningen omfattar ett flertal noggrant utvalda färjelägen och bryggor i skärgården och bygger på lösningar både året runt och under högsäsong.Läs mer

Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

Sen våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött i Coops alla butiker under egna varumärket Coop. Ett stort intresse har skapats för sortimentet vilket har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta det ökade intresset från konsumenter på naturbeteskött.Läs mer

Coop i viktigt test för att få köra längre och tyngre godståg

Coop har genomfört en unik transport på järnväg. Tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomförde Coop igår en transport med ett fullastat godståg med 838 meters längd- mer än 200 meter längre än normalt. Tåget var lastat med Coops matvaror som kördes från Malmö till Frövi. Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg.  Läs mer

Coop lanserar nya Babblarna-produkter till babybadet

Coop lanserar tre nya produkter till babybadet i samarbete med Babblarna och Hatten förlag. I den nya produktserien ingår ett schampo, ett schampo med balsam och en duschgel. Produkterna finns tillgängliga nu och går att handla i Coops butiker eller på Coop online.Läs mer

April 2022

Coop och HKScan i gemensam framtidssatsning på svenskt fläskkött

Coop Sverige stärker sin satsning på kött från svenska gårdar och inleder nu tillsammans med HKScan Sverige ett utökat samarbete. Det gemensamma målet är att fortsätta främja den inhemska grisproduktionen, stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt fläskkött i Coops butiker.Läs mer

Coops kunder och medlemmar har återvunnit 1 miljon förpackningar

Coop blev 2021 den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen B...Läs mer

Coop bygger Sveriges näst största takbyggda solcellsanläggning

Coop fortsätter sin satsning på hållbar logistik. På taket till Coops nya varuterminal i Eskilstuna kommer en solcellsanläggning på 6,1 MW att installeras. Det blir Sveriges största takbyggda solcellsanläggning.  Läs mer

Mars 2022

Illustration Coop branschbäst i Sustainable Brand Index

Coop utsett till Sveriges mest hållbara matkedja 2022 – och hållbarhetsdeklarationen är Årets insats

Coop har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin dagligvaruhandel i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Coops varumärke Änglamark utses till branschvinnare i kategorin livsmedel och mat. Dessutom tilldelas Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande.  Läs mer

Coop Tystberga blir delvis obemannat – öppet dygnet runt

Torsdagen den 17 mars öppnar Coop Tystberga igen – men det blir ingen vanlig öppning. Butiken i Tystberga bli...Läs mer

Coops medlemmar och konsumentföreningar skänker tillsammans 5,3 miljoner kronor till krisinsatser i Ukraina

Coops medlemmar och de 28 konsumentföreningarna inom KF har tillsammans skänkt mer än 5,3 miljoner kr...Läs mer

Första digitala presentkortet i dagligvaruhandeln

Coop lanserar nu det digitala presentkortet, det första i sitt slag i dagligvaruhandeln. Den nya innovativa tjänsten är enkel att både använda, och köpa till någon som man vill uppmärksamma. Det digitala presentkortet är en efterfrågad produkt som ytterligare förstärker Coops digitala erbjudande.Läs mer

Februari 2022

Marie Nygren utsedd till ny vd för Coop Sverige

KFs styrelse har från och med i dag 22 februari utsett Coops tillförordnade vd Marie Nygren till ny o...Läs mer

Änglamark är Sveriges grönaste varumärke- när svenska folket väljer

Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som är grönast, enligt en färsk ranking av konsultföretaget Differ. Coop utses till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.  Läs mer

Johan Öhlin ny marknadschef på Coop Sverige

Johan Öhlin blir ny marknadschef på Coop Sverige. Sedan maj 2021 har Johan varit tillförordnad chef för marknad och kommunikation på Coop Sverige – en roll som nu övergår till permanent roll som marknadschef.Läs mer

Januari 2022

X:-tra, nytt svenskt butiksformat som ska fokusera på pris

Coop lanserar ett helt nytt butiksformat; X:-tra – en del av Coop. Det nya landsomfattande butiksformatet kommer att ha ett tydligt priserbjudande, där pris är i fokus varje dag och på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.Läs mer
Coop butiksbild

Coop Sverige tar nästa steg i sin digitala utvecklingsresa

Nu tar Coop Sverige nästa steg i sin digitala resa och slår ihop affärsområdena Digital och IT. Den nya avdelningen får namnet Digital & IT och kommer att ledas av Lennart Byström.Läs mer