Coop har sänkt saltmängden med närmare 16 ton

Idag får vi i genomsnitt i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. För att minska salthalten i de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra inledde Coop i början 2014 en gransking av 200 varor. Hittills har initiativet resulterat i att salthalten sänkts med hela 15,7 ton.

Coop har granskat recepten till barnfamiljernas vardagsmat. I år har bland annat salthalten i köttbullar, korv, fruktostflingor och ketchup sänkts. Totalt har årets initiativ inneburit en total minskning med 5,8 ton salt baserat på en årsförbrukning från de aktuella varorna.

– Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

I år är det 27 produkter som i år fått nya recept och de har i snitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. Den största sänkningen gjordes i Coops Chinese Sweet & Soursås och Coops tomatketchup mindre socker och salt, där salthalten mer än halverades.

– För Coop är utvecklingen av våra egna varumärken ett sätt att driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Bakgrunden till att Coop lagt ner så mycket energi på att minska salthalten är de hälsoproblem som för mycket natrium i kosten innebär. Grundämnet, som ingår i salt, kan höja blodtrycket, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

Saltprojektet har även i några fall inneburit att salthalten höjts. Detta har gjorts för att kunna förbättra konsistensen och skivbarheten i vissa charkprodukter där alternativet hade varit tillsatser som stabiliseringsmedel.

För mer information, kontakta gärna:
Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

    Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

    Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.
    Läs mer
  • Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

    Åtta av tio vill ha ekologiskt på julbordet

    I år kommer 78 procent välja något ekologiskt livsmedel när de handlar julmat. Nästan hälften säger att de kommer välja ekologiskt till stor del eller på all julmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Coop.
    Läs mer