Coop har sänkt saltmängden med närmare 16 ton

Idag får vi i genomsnitt i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. För att minska salthalten i de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra inledde Coop i början 2014 en gransking av 200 varor. Hittills har initiativet resulterat i att salthalten sänkts med hela 15,7 ton.

Coop har granskat recepten till barnfamiljernas vardagsmat. I år har bland annat salthalten i köttbullar, korv, fruktostflingor och ketchup sänkts. Totalt har årets initiativ inneburit en total minskning med 5,8 ton salt baserat på en årsförbrukning från de aktuella varorna.

– Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

I år är det 27 produkter som i år fått nya recept och de har i snitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. Den största sänkningen gjordes i Coops Chinese Sweet & Soursås och Coops tomatketchup mindre socker och salt, där salthalten mer än halverades.

– För Coop är utvecklingen av våra egna varumärken ett sätt att driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Bakgrunden till att Coop lagt ner så mycket energi på att minska salthalten är de hälsoproblem som för mycket natrium i kosten innebär. Grundämnet, som ingår i salt, kan höja blodtrycket, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

Saltprojektet har även i några fall inneburit att salthalten höjts. Detta har gjorts för att kunna förbättra konsistensen och skivbarheten i vissa charkprodukter där alternativet hade varit tillsatser som stabiliseringsmedel.

För mer information, kontakta gärna:
Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coops egna blöjor med Babblarna i helt ny tryckdesign

    Coop lanserar egna blöjor i samarbete med Babblarna och Hatten Förlag med helt ny tryckdesign. Fokus för Coops egna blöjor är kvalitet, men till ett bättre pris. Nu har Coops egna blöjor i Babblarna-serien fått ett uppdaterat utseende så att även själva blöjan har fått sin egen Babblarna-figur, en för varje blöjstorlek.
    Read more