7 av 10 väljer en ekologisk påsk

7 av 10 väljer en ekologisk påsk

72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.

Under 2016 ökade Coops ekologiska livsmedelssortiment med nästan 500 produkter och Coop gick som första dagligvarukedja i Sverige över 10 procent ekologisk försäljningsandel. Inför påsken i år är intresset för ekologiskt stort. 40 procent av kvinnorna säger att de kommer välja ekologiskt antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, medan motsvarande siffra för männen är 27 procent.

– Det är roligt att se att sju av tio väljer ekologiskt i påsk. Ägg hamnar till exempel högt på listan av varor som Coops kunder helst väljer att köpa ekologiskt. Jag kan även varmt rekommendera varor från vårt ekologiska Änglamark, som lax, potatis, hårdost, choklad eller våra fantastiska glassar till påskfikat, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Av alla ägg som säljs på Coop är 30 procent ekologiska och äggen placerar sig på andra plats efter bananer på listan över omsatta ekovaror. Ägg har länge varit en viktig fråga för Coop. Redan 2002 startades arbetet att fasa ut burägg ur sortimentet och sedan 2015 säljs enbart ägg från frigående hönor.

Undersökningen om påskmat genomfördes 20 mars till 2 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 2 000 svenskar: ”När du handlar påskmat i år, kommer du att välja ekologiska livsmedel?”

För mer information kontakta:
Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Ny lag om plastkassar – det här gör Coop

    Från och med första juni börjar en ny förordning gälla för alla butiker som erbjuder plastbärkassar till sina kunder. Lagen innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarn...
    Läs mer
  • Coop satsar på foodtech i Almedalen

    Coop satsar på foodtech i Almedalen

    I år fokuserar Coop på ämnet foodtech under Almedalsveckan. Tillsammans med Breakit, en nyhetssajt och digital mötesplats för startups och techbolag, kommer Coop att belysa hur tekn...
    Läs mer