Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Frågan om plastkassar är en viktig del i hållbarhet inom handeln, både i matbutiker som Coop och i butiker som säljer kläder och andra varor. Ämnet har blivit extra aktuellt sedan en ny förordning kom under sommaren som handlar om att ge kunder bättre information om hur plastkassar påverkar miljön negativt. Därför ställde vi frågan i Matometern om vilken bärkasse svenska folket tror är bäst för miljön.

Bärkassars hållbarhet är en svår fråga och det är inte lätt för allmänheten att hålla koll på all information. I Matometern blir det tydligt att en stor del av befolkningen, hela 64 procent, tror att kassen gjord av tyg (bomull) är bäst för miljön. Bara en procent tror att polyester-kassen är bäst för miljön.

Coop har under en lång tid arbetat med hållbarhetsfrågor och har tagit flera initiativ för att hjälpa kunder att göra mer hållbara val när de handlar. Detta gäller även påsfrågan. I en undersökning om bärkassar gjord av Konsumentföreningen Stockholm visar det sig att en bomullskasse behöver användas mellan 130 och 400 gånger för att komma ner i nivån av miljöpåverkan av en plastkasse tillverkad av sockerrör.

Som en del i det arbetet har vi också genomfört en så kallad livscykelanalys där vi undersökt vilka bärkassar som är bäst för miljön. Som ett resultat av den har vi därför slutat sälja bärkassar i bomull. Vi har också tagit fram en flergångskasse som man lätt kan vika ihop och lägga i fickan. Den nya flergångskassen är tillverkad av vävd polyester och har en miljöpåverkan som är ungefär 5 procent jämfört med en bomullskasse. Vi har också reducerat priset på den nya flergångskassen med nästan 50 procent jämfört med den tidigare bomullskassen.

Matometern är Sveriges största undersökning om vad vi äter i Sverige varje dag.

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Den vegetariska trenden fortsätter att växa sig stark. Efter att ha analyserat svenskens två huvudmåltider i mer än två år visar Matometerns vego-index att vi äter vegetarisk kost i mindre utsträckning i juli och augusti, men mer under höst och vår. Flest vegetariska måltider äts i storstadsregionerna, av kvinnor i åldern 25-34 och högutbildade personer.
    Läs mer