Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Frågan om plastkassar är en viktig del i hållbarhet inom handeln, både i matbutiker som Coop och i butiker som säljer kläder och andra varor. Ämnet har blivit extra aktuellt sedan en ny förordning kom under sommaren som handlar om att ge kunder bättre information om hur plastkassar påverkar miljön negativt. Därför ställde vi frågan i Matometern om vilken bärkasse svenska folket tror är bäst för miljön.

Bärkassars hållbarhet är en svår fråga och det är inte lätt för allmänheten att hålla koll på all information. I Matometern blir det tydligt att en stor del av befolkningen, hela 64 procent, tror att kassen gjord av tyg (bomull) är bäst för miljön. Bara en procent tror att polyester-kassen är bäst för miljön.

Coop har under en lång tid arbetat med hållbarhetsfrågor och har tagit flera initiativ för att hjälpa kunder att göra mer hållbara val när de handlar. Detta gäller även påsfrågan. I en undersökning om bärkassar gjord av Konsumentföreningen Stockholm visar det sig att en bomullskasse behöver användas mellan 130 och 400 gånger för att komma ner i nivån av miljöpåverkan av en plastkasse tillverkad av sockerrör.

Som en del i det arbetet har vi också genomfört en så kallad livscykelanalys där vi undersökt vilka bärkassar som är bäst för miljön. Som ett resultat av den har vi därför slutat sälja bärkassar i bomull. Vi har också tagit fram en flergångskasse som man lätt kan vika ihop och lägga i fickan. Den nya flergångskassen är tillverkad av vävd polyester och har en miljöpåverkan som är ungefär 5 procent jämfört med en bomullskasse. Vi har också reducerat priset på den nya flergångskassen med nästan 50 procent jämfört med den tidigare bomullskassen.

Matometern är Sveriges största undersökning om vad vi äter i Sverige varje dag.

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • Svenskarna vill ha hemrullade köttbullar på julbordet

    Svenskarna vill ha hemrullade köttbullar på julbordet

    Julen närmar sig med stormsteg och denna vecka sker de stora matinköpen till julbordet. En del julmat köps även färdiglagad vilket för många kan minska julstressen. Demoskop har på uppdrag av Coops Matometer frågat en representativ grupp på mer än 1 200 svenskar vilka rätter som är måsten på julbordet, vad som måste vara hemlagat och vad man helst köper färdiglagat.
    Läs mer