Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.

När alkoholen väljs bort är det främst alkoholfri öl som tar plats i glasen. Alkoholfri öl föredras i högre utsträckning av 16 procent, andra alkoholfria alternativ av 14 procent och alkoholfritt vin av 6 procent.

– Det är tydligt att den starka hälsotrenden inte bara påverkar hur vi rör på oss utan även vad vi dricker, vilket är positivt. Vi ser det också tydligt i våra butiker där våra leverantörer erbjuder allt fler alkoholfria produkter som tar allt större plats på våra butikshyllor, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Den största ökningen i konsumtionen av alkoholfria alternativ finns i åldersgruppen 26-35 år, där fyra av tio uppger att de dricker mer alkoholfritt. När det gäller alkoholfri öl så är det en produkt med en tydlig övervikt bland männen, där 20 procent dricker mer alkoholfri öl medan kvinnors ökning ligger på 12 procent.

De alkoholfria alternativen ökar mer i storstadsområdena än i övriga delar av landet. Försäljningen av alkoholfri öl och alkoholfritt vin ökade med närmare 40 procent i Coops butiker under 2016.

Undersökningen om alkoholfria alternativ genomfördes 10 april till 16 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Dricker du mer alkoholfria alternativ än tidigare?”

För mer information kontakta:

Coops pressjour, 010–743 13 13

Kajsa Liljegren Presskontakt
  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer
  • Välkommen till Coops Matometer!

    Välkommen till Coops Matometer!

    Vi på Coop jobbar varje dag med att erbjuda mat till våra kunder och medlemmar – från Kattertjåkk i norr till Smygehuk i söder. Vi har genom årens lopp så klart samlat på oss en hel del kunskap om vad vi äter i Sverige och vad som går hem i olika delar i vårt avlånga land. Men trots det kände vi att vi inte riktigt har svaret på den enklaste frågan av de alla. Vad äter vi i Sverige?
    Läs mer