Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.

När alkoholen väljs bort är det främst alkoholfri öl som tar plats i glasen. Alkoholfri öl föredras i högre utsträckning av 16 procent, andra alkoholfria alternativ av 14 procent och alkoholfritt vin av 6 procent.

– Det är tydligt att den starka hälsotrenden inte bara påverkar hur vi rör på oss utan även vad vi dricker, vilket är positivt. Vi ser det också tydligt i våra butiker där våra leverantörer erbjuder allt fler alkoholfria produkter som tar allt större plats på våra butikshyllor, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Den största ökningen i konsumtionen av alkoholfria alternativ finns i åldersgruppen 26-35 år, där fyra av tio uppger att de dricker mer alkoholfritt. När det gäller alkoholfri öl så är det en produkt med en tydlig övervikt bland männen, där 20 procent dricker mer alkoholfri öl medan kvinnors ökning ligger på 12 procent.

De alkoholfria alternativen ökar mer i storstadsområdena än i övriga delar av landet. Försäljningen av alkoholfri öl och alkoholfritt vin ökade med närmare 40 procent i Coops butiker under 2016.

Undersökningen om alkoholfria alternativ genomfördes 10 april till 16 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Dricker du mer alkoholfria alternativ än tidigare?”

För mer information kontakta:

Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.
    Läs mer
  • Var fjärde kvinna vill äta mer vegetariskt till jul

    Var fjärde kvinna vill äta mer vegetariskt till jul

    Snart börjar Sveriges mest traditionella mathögtid då ett stort antal olika traditionella maträtter ska samsas på julbordet. En färsk undersökning från Coops Matometer visar att både kvinnor och unga personer är de som i störst utsträckning vill ha ett grönare julbord. Undersökningen visar även att lutfisk och sylta är de julrätter som svensken i första hand kan tänka sig att ersätta med  vegetariska alternativ.
    Läs mer