Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.

När alkoholen väljs bort är det främst alkoholfri öl som tar plats i glasen. Alkoholfri öl föredras i högre utsträckning av 16 procent, andra alkoholfria alternativ av 14 procent och alkoholfritt vin av 6 procent.

– Det är tydligt att den starka hälsotrenden inte bara påverkar hur vi rör på oss utan även vad vi dricker, vilket är positivt. Vi ser det också tydligt i våra butiker där våra leverantörer erbjuder allt fler alkoholfria produkter som tar allt större plats på våra butikshyllor, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Den största ökningen i konsumtionen av alkoholfria alternativ finns i åldersgruppen 26-35 år, där fyra av tio uppger att de dricker mer alkoholfritt. När det gäller alkoholfri öl så är det en produkt med en tydlig övervikt bland männen, där 20 procent dricker mer alkoholfri öl medan kvinnors ökning ligger på 12 procent.

De alkoholfria alternativen ökar mer i storstadsområdena än i övriga delar av landet. Försäljningen av alkoholfri öl och alkoholfritt vin ökade med närmare 40 procent i Coops butiker under 2016.

Undersökningen om alkoholfria alternativ genomfördes 10 april till 16 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Dricker du mer alkoholfria alternativ än tidigare?”

För mer information kontakta:

Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Träna mer – vanligaste nyårslöftet

    Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.
    Läs mer
  • En av fem vill ha ett grönare julbord

    En av fem vill ha ett grönare julbord

    Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer (https://www.matometern.se/), Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.
    Läs mer