Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.

När alkoholen väljs bort är det främst alkoholfri öl som tar plats i glasen. Alkoholfri öl föredras i högre utsträckning av 16 procent, andra alkoholfria alternativ av 14 procent och alkoholfritt vin av 6 procent.

– Det är tydligt att den starka hälsotrenden inte bara påverkar hur vi rör på oss utan även vad vi dricker, vilket är positivt. Vi ser det också tydligt i våra butiker där våra leverantörer erbjuder allt fler alkoholfria produkter som tar allt större plats på våra butikshyllor, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Den största ökningen i konsumtionen av alkoholfria alternativ finns i åldersgruppen 26-35 år, där fyra av tio uppger att de dricker mer alkoholfritt. När det gäller alkoholfri öl så är det en produkt med en tydlig övervikt bland männen, där 20 procent dricker mer alkoholfri öl medan kvinnors ökning ligger på 12 procent.

De alkoholfria alternativen ökar mer i storstadsområdena än i övriga delar av landet. Försäljningen av alkoholfri öl och alkoholfritt vin ökade med närmare 40 procent i Coops butiker under 2016.

Undersökningen om alkoholfria alternativ genomfördes 10 april till 16 april 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Dricker du mer alkoholfria alternativ än tidigare?”

För mer information kontakta:

Coops pressjour, 010–743 13 13

  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer
  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer