Kaffe får konkurrens av energidryck till frukost

Kaffe får konkurrens av energidryck till frukost

Flera klassiska frukostvaror är på tillbakagång. Kaffe, korv, bacon och filmjölk får allt hårdare konkurrens av energidryck, smoothies och vegetabiliska mjölkdrycker. Det visar Matometerns stora genomgång av drygt 300 000 måltider under 2018.

Varje vecka intervjuar Demoskop, på uppdrag av Coops Matometer, en representativ grupp svenskar i åldern 16-74 och frågar dem vad de åt under sex olika måltidstillfällen. Under 2018 genomfördes 52 000 intervjuer som resulterade i 312 000 måltider, som alla har analyserats för att se hur måltidsvanorna ändrades 2018 jämfört med 2017.

Även om matvanor är relativt stabila kan vi se några tydliga skiften under 2018. Vegetariskt går tydligt framåt, samtidigt som vi ser att många traditionella livsmedel utmanas av nyare produkter, vilket vi främst ser under frukosten. Och även små skiftningar i en bransch med väldigt hög omsättning påverkar olika aktörer och flera industrier, säger Fredrik Törn, Analyschef Coop Sverige.

En av skillnaderna som Matometerns analys visar är att man beskrev sin måltid på ett annat sätt 2018 jämfört med året innan. 2018 använde man sig i större utsträckning av utryck som vegan, vegetarisk och vego när man beskrev sin måltid samtidigt som man inte använde ekologiskt och rester i lika stor utsträckning jämfört med 2017.

Frukost
Jämfört med 2017 så minskade kaffedrickandet till frukost i 2018, samtidigt är det fler som dricker energidrycker till frukost. Korv och bacon på frukosttallriken är inte lika populärt 2018, vilket filmjölk inte heller är. Fler uppger att de dricker smoothies och vegetabilisk mjölkdryck eller äter mörkt bröd och bär till frukost jämfört med 2017.

Ljust bröd minskar totalt sett till frukost 2018, men är fortfarande populärt på helgen. Sylt och marmelad, ost och juice konsumeras även det oftare på helgerna än vardag. Havregrynsgröt och yoghurt är däremot mer vanligt till frukost på vardagar. Smoothies dricks lika mycket till helgen som på vardagar.

Lunch och Middag
På lunchtallriken 2018 minskade flera stora lunchkategorier som kött och potatis, grönsallad samt fisk och skaldjur. Resterande lunchkategorier höll sig på samma nivå jämfört med året innan. Till middag skedde den stora förändringen under vardagarna där kategorierna kött och korv samt fläskkött minskade under 2018 samtidigt som rotsaker och lax var mer populära på middagstallriken jämfört med förra året.

Regionala skillnader
Den vanligaste middagen i Sverige 2018 består av kött och korv. Stockholm skiljer sig mot övriga Sverige där grönsaker är den mest populära kategorin på middagstallriken. Störst andel kött och korv-ätande 2018 sker i mellersta- och övre Norrland, där även potatisätandet är stört. Att äta linser och bönor till middag är vanligast i Stockholm och Sydsverige följt av övre Norrland. Lägst andel linser och bönor hittar man på middagstallrikarna i norra Mellansverige. Tittar man på regionala skillnader till middag och på vardagar så har ätandet av fläskkött och korv minskat betydligt mer i mellersta Norrland än resten av landet, jämfört med 2017. I norra Norrland har vardagsmiddagen 2018 i större utsträckning bestått av kyckling och ris jämfört med året innan.

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Matometern:
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 600 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter. www.matometern.se

  • Var tredje ung vill ha grönare påskmat

    Var tredje ung vill ha grönare påskmat

    Snart börjar en av årets största mathelger, påsken. En färsk undersökning visar att allt fler vill ha fler vegetariska alternativ på påskbordet, att påskgodiset är mer populärt i år jämfört med förra året och att påskgodiset helst ska ställas fram i en skål.
    Läs mer
  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer