Coop vill främja en bättre djurhållning: Nu lanseras ett brett sortiment av Coop Änglamark Krav-märkt kött i butikerna

Coop Änglamark utökar sortimentet av Krav-märkt kött. 29 nya produkter av lamm, nöt och fläskkött kommer nu till butikerna.

Coop Änglamarks Krav-märkta kött kommer i huvudsak från gårdar som slutit sig samman i grupperna Ostgotha, Gotlands ekologiska och Upplandsbonden. Att köttet är Krav-märkt innebär att inga kemiska bekämpningsmedel används och djuren får ekologiskt foder som har producerats på gården. Djuren får också större utlopp för sitt naturliga beteende.

– Coop vill främja en bättre djurhållning. Ekologisk uppfödning är ett bra alternativ jämfört med konventionell uppfödning. Krav-märkningen går ett steg längre och har ännu strängare regler för djurhållningen, säger Coops miljöchef Michael Robertsson.

Lanseringen är ett svar på efterfrågan från kunder och medlemmar.

– Vi är stolta över att kunna göra ett brett sortiment av Krav-märkt kött tillgängligt i Coops butiker. Lanseringen är en del av vår satsning på varumärket Coop Änglamark, säger Mikael Robertsson.

De nya produkterna är: oxfilé, biff, entrecote, lövbiff, rostbiff, sjömansbiff, nötstek, högrev, nötbog, nötgrytbitar, nötfärs, lammytterfilé, lammstek, lammrostbiff, lammentrecote, lammkotletter, lammfärs, fläskfilé, fläskkotlett, skinkstek, fläskkarré, fläskgrytbitar, blandfärs picnic-bog, fläskfärs, revbensspjäll, spareribs och rimmad fläsklägg.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer