Coop vill främja en bättre djurhållning: Nu lanseras ett brett sortiment av Coop Änglamark Krav-märkt kött i butikerna

Coop Änglamark utökar sortimentet av Krav-märkt kött. 29 nya produkter av lamm, nöt och fläskkött kommer nu till butikerna.

Coop Änglamarks Krav-märkta kött kommer i huvudsak från gårdar som slutit sig samman i grupperna Ostgotha, Gotlands ekologiska och Upplandsbonden. Att köttet är Krav-märkt innebär att inga kemiska bekämpningsmedel används och djuren får ekologiskt foder som har producerats på gården. Djuren får också större utlopp för sitt naturliga beteende.

– Coop vill främja en bättre djurhållning. Ekologisk uppfödning är ett bra alternativ jämfört med konventionell uppfödning. Krav-märkningen går ett steg längre och har ännu strängare regler för djurhållningen, säger Coops miljöchef Michael Robertsson.

Lanseringen är ett svar på efterfrågan från kunder och medlemmar.

– Vi är stolta över att kunna göra ett brett sortiment av Krav-märkt kött tillgängligt i Coops butiker. Lanseringen är en del av vår satsning på varumärket Coop Änglamark, säger Mikael Robertsson.

De nya produkterna är: oxfilé, biff, entrecote, lövbiff, rostbiff, sjömansbiff, nötstek, högrev, nötbog, nötgrytbitar, nötfärs, lammytterfilé, lammstek, lammrostbiff, lammentrecote, lammkotletter, lammfärs, fläskfilé, fläskkotlett, skinkstek, fläskkarré, fläskgrytbitar, blandfärs picnic-bog, fläskfärs, revbensspjäll, spareribs och rimmad fläsklägg.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer