Coop vill främja en bättre djurhållning: Nu lanseras ett brett sortiment av Coop Änglamark Krav-märkt kött i butikerna

Coop Änglamark utökar sortimentet av Krav-märkt kött. 29 nya produkter av lamm, nöt och fläskkött kommer nu till butikerna.

Coop Änglamarks Krav-märkta kött kommer i huvudsak från gårdar som slutit sig samman i grupperna Ostgotha, Gotlands ekologiska och Upplandsbonden. Att köttet är Krav-märkt innebär att inga kemiska bekämpningsmedel används och djuren får ekologiskt foder som har producerats på gården. Djuren får också större utlopp för sitt naturliga beteende.

– Coop vill främja en bättre djurhållning. Ekologisk uppfödning är ett bra alternativ jämfört med konventionell uppfödning. Krav-märkningen går ett steg längre och har ännu strängare regler för djurhållningen, säger Coops miljöchef Michael Robertsson.

Lanseringen är ett svar på efterfrågan från kunder och medlemmar.

– Vi är stolta över att kunna göra ett brett sortiment av Krav-märkt kött tillgängligt i Coops butiker. Lanseringen är en del av vår satsning på varumärket Coop Änglamark, säger Mikael Robertsson.

De nya produkterna är: oxfilé, biff, entrecote, lövbiff, rostbiff, sjömansbiff, nötstek, högrev, nötbog, nötgrytbitar, nötfärs, lammytterfilé, lammstek, lammrostbiff, lammentrecote, lammkotletter, lammfärs, fläskfilé, fläskkotlett, skinkstek, fläskkarré, fläskgrytbitar, blandfärs picnic-bog, fläskfärs, revbensspjäll, spareribs och rimmad fläsklägg.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer