Coop vässar kompetensen med plannerfunktion – värvar Dan Landin från Åkestam Holst

Dan Landin, välkänd planner och partner i reklambyrån Åkestam Holst, går till Coop efter närmare tjugo år i reklambranschen. Coop vill ta ett större grepp om helhetsupplevelsen av varumärket. Dans uppgift blir att söka insikter om konsumenter och marknad, inspirera den strategiska och kreativa processen samt hålla ihop den kommersiella strategin.

– För att lyckas ännu bättre på marknaden måste vi ta ett större grepp om helhetsupplevelsen av varumärket. Framgång i detta sammanhang kräver bland annat att all vår kommunikation bygger på rätt insikter, samspelar och är konsekvent. Med en egen planner i ledningsgruppen säkerställer vi detta, säger Thomas Engelhart, vd på Coop Marknad AB.

– Att vi dessutom lyckats attrahera en av branschens vassaste planners känns otroligt bra och visar att Coop är inne på en intressant resa. Som en av Sveriges största reklamköpare är det oerhört viktigt att säkerställa vår inhousekompetens, fortsätter Thomas Engelhart.

Dan Landin är utbildad vid Handelshögskolan samt Berghs School of Communications. Han är partner i reklambyrån Åkestam Holst där han sedan 2002 har byggt upp byråns planningavdelning, utvecklat analysmodeller och arbetsprocesser samt arbetat med flera av byråns största uppdragsgivare. Han var också med och grundade APG Sweden, en intresseförening för Sveriges planners.

– Att Coop, som ett av de första företagen utanför byråvärlden, väljer att skaffa en egen planner tycker jag visar att de har helt rätt syn på framtidens varumärkeskrav. Efter att under många år ha jobbat med flera av Sveriges största konsumentföretag känns det som fantastiskt kul utmaning att ta mig an Coop, säger Dan Landin.

– Med över tre miljoner medlemmar är Coop på sätt och vis en del av den svenska infrastrukturen och folksjälen. Coop står inför många intressanta utmaningar och möjligheter i en tuff och viktig bransch. Jag har haft fantastiska år på Åkestam Holst, men någon gång vill jag prova något annat och då kan det inte bli bättre än Coop. Det känns som om jag har förberett mig hela mitt yrkesliv för just det här, avslutar Dan Landin.

Dan tillträder sin tjänst på Coop Marknad, det bolag som har ett samlat ansvar för Coops kommersiella strategi, den 1 oktober.

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer