Coop testar iBeacon

– mobila erbjudanden för den som vill

Coop Centralen i Stockholm är den första butiken i Sverige som testar nästa generations marknadsföringskanal – iBeacon – en trådlös sändare som skapar en digital hotspot med räckvidd på 70 meter och som skickar ut mobila erbjudanden direkt till de kunder som befinner sig i närheten.

Under två veckor i augusti testas tekniken vid Coop Centralen i Stockholm. Kunder som närmar sig hotspot-området får exklusiva erbjudanden i sin mobil med hjälp av iBeacon, förutsatt att mobilägaren själv har laddat hem Coop-appen och aktiverat funktionen.

           iBeacon är definitivt en intressant kanal för att säkerställa ökad kundnöjdhet och riktad kommunikation vid rätt tillfälle, säger Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler, Coop.

iBeacon är en trådlös liten sändare som skapar den digitala hotspotten. Genom att använda det senaste Bluetooth-protokollet förenklas kommunikationen med Coops kunder och de får möjlighet att ta emot fler relevanta erbjudanden när de, som i det här fallet, närmar sig Coop Centralen.

          Tänk dig att du kommer med pendeln till Centralstationen, du missade frukosten, men en bit innan du passerar Coop Centralen så plingar det till i din mobil och du får ett schyst erbjudande på ett frukostpaket, säger Caroline Palmqvist.

Tekniken testas av flera stora internationella företag runt om i världen och intresset har visat sig stort från både butikssidan och kundsidan. I projektet med iBeacon samarbetar Coop med Katalysator.

För ytterligare information:

Coops pressjour 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt 0771-17 17 17

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer