Coop tar krafttag och minskar saltmängden i 200 produkter under egna varumärken

Coop har startat ett saltprojekt med målet att sänka saltmängden i cirka 200 produkter under de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra. Det sker succesivt, men redan under våren kommer det att finnas exempel på livsmedel i Coops butiker med sänkt saltmängd.

Coops saltprojekt är ett första steg i att få ned saltmängden i livsmedel. Utifrån barnfamiljers konsumtionsvanor har cirka 200 produkter valts ut. Här ingår till exempel falukorv, klyftpotatis och cornflakes.

Dessa 200 utvalda produkter granskas och vid omförhandlingar med leverantören kommer Coop att ställa krav på en mindre saltmängd, utan att smak och kvalitet försakas.

– Vi börjar nu se resultat av vårt arbete i projektet. Under våren nylanserar vi fjorton produkter med mindre saltmängd. Endast genom dessa fjorton produkter har vi reducerat saltmängden, baserat på en årsförsäljning, med mer än 6 ton salt, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg och legitimerad dietist på Coop.

– Saltet är en smaksättare och det är inte helt enkelt att minska saltet i en vara då konsumenterna har en uppfattning och preferens om hur det ska smaka. Därför får det ske succesivt så marknaden vänjer sig, fortsätter Anneli Bylund.

För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för till exempel hjärtinfarkt eller stroke. Enligt Livsmedelsverket äter vi i Sverige dubbelt så mycket salt än rekommendationen på högst 6 gram per dag. 80 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel och från lunchmatställen och restauranger.

Se bilaga för lista på de produkter där Coop har sänkt saltmängden.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop Butiker och Stormarknader lanserar ett helt nytt skärgårdserbjudande till kunder och medlemmar, vare sig de är bofasta skärgårdsbor eller sommargäster. Satsningen omfattar ett flertal noggrant utvalda färjelägen och bryggor i skärgården och bygger på lösningar både året runt och under högsäsong.
    Läs mer
  • Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Sen våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött i Coops alla butiker under egna varumärket Coop. Ett stort intresse har skapats för sortimentet vilket har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta det ökade intresset från konsumenter på naturbeteskött.
    Läs mer