Coop tar krafttag och minskar saltmängden i 200 produkter under egna varumärken

Coop har startat ett saltprojekt med målet att sänka saltmängden i cirka 200 produkter under de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra. Det sker succesivt, men redan under våren kommer det att finnas exempel på livsmedel i Coops butiker med sänkt saltmängd.

Coops saltprojekt är ett första steg i att få ned saltmängden i livsmedel. Utifrån barnfamiljers konsumtionsvanor har cirka 200 produkter valts ut. Här ingår till exempel falukorv, klyftpotatis och cornflakes.

Dessa 200 utvalda produkter granskas och vid omförhandlingar med leverantören kommer Coop att ställa krav på en mindre saltmängd, utan att smak och kvalitet försakas.

– Vi börjar nu se resultat av vårt arbete i projektet. Under våren nylanserar vi fjorton produkter med mindre saltmängd. Endast genom dessa fjorton produkter har vi reducerat saltmängden, baserat på en årsförsäljning, med mer än 6 ton salt, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg och legitimerad dietist på Coop.

– Saltet är en smaksättare och det är inte helt enkelt att minska saltet i en vara då konsumenterna har en uppfattning och preferens om hur det ska smaka. Därför får det ske succesivt så marknaden vänjer sig, fortsätter Anneli Bylund.

För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för till exempel hjärtinfarkt eller stroke. Enligt Livsmedelsverket äter vi i Sverige dubbelt så mycket salt än rekommendationen på högst 6 gram per dag. 80 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel och från lunchmatställen och restauranger.

Se bilaga för lista på de produkter där Coop har sänkt saltmängden.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

    Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

    Med start måndagen den 30 januari och sex veckor framåt sätter Coop fullt fokus på snacks och underhållning tillsammans med humortrion IJustWantToBeCool och contentbyrån Splay One.
    Läs mer
  • Coop utökar återkallelse av ägg med fler datum

    Coop utökar återkallelse av ägg med fler datum

    Som en extra försiktighetsåtgärd utökas tidigare återkallelse av ägg och omfattar nu samtliga datum med bäst före-datum från 21 december 2022 till och med bäst före-datum 28 januari 2023. Återkallelsen görs med anledning av risk för salmonella. Återkallelsen gäller Coop Ägg Frigående 12-pack, Coop Ägg Frigående 24-pack samt Xtra Ägg Frigående 15-pack.
    Läs mer