Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med omarbetningen av läskedryckerna har företaget lyckats reducera cirka 120 ton socker ur läsken.
Enligt Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskar äter varje dag, uppger 40 procent av svenskarna att de alltid eller oftast granskar sockerhalten i matvarorna de köper. Under 2017 har Coop bedrivit ett strategiskt arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av det egna varumärket Coop. Nu har nya versioner av sju läskedrycker lanserats med 20 procent mindre socker än tidigare. Per liter konsumerad läsk innebär det att kaloriinnehållet minskas med 50 kcal. Sockerhalten har minskats utan att tillsatser av sötningsmedel har adderats.
– I arbetet med att minska sockret har vi som livsmedelsföretag ett stort ansvar. Det känns särskilt roligt att kunna lansera de nya läskedryckerna med ett förbättrat innehåll, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop.
Totalt har initiativet inneburit en minskning med 120 ton socker sett över på en årsförbrukning från de aktuella varorna. Det motsvarar 298 miljoner sparade kalorier på årsbasis.
Under våren 2018 kommer recepten i hela Coops läsksortiment av egna varumärken att ha sockerreducerats.
För mer information:
Coops presstjänst, tel. 010-743 13 13