Coop-produkter kan vinna årets europeiska egna märkesvara

Coop-produkter kan vinna årets europeiska egna märkesvara

Totalt fyra av Coops produkter under egna varumärkena har nominerats till årets bästa märkesvara i Europa.

Det är branschtidningen European Supermarket Magazine som varje år utser de bästa egna märkesvarorna inom dagligvaruhandeln i 23 europeiska länder. Till årets utdelning i mars finns fyra produkter inom Coops EVM med på nomineringslistan, varav en av dessa går att köpa i Coops svenska butiker: Coop Glutenfri Musli Bär som produceras av Crispy Food A/S.

– Nomineringarna är ett gott bevis för vårt arbete med att fram prisvärd mat med hög kvalitet till Coops medlemmar och kunder. Extra kul när även vår satsning på såväl det glutenfria sortimentet samt hållbara varor under varumärket Änglamark uppmärksammas, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

Andra produkter inom Coops breda EVM-sortiment på närmare 6000 produkter som är nominerade är Coop Hash Brown Fries från producenten Schne-frost som säljs i Danmark, Änglamark Pasta Margheritine Lisce som produceras av Di Martino samt snacksfavoriten Rainbow Hickory Nut Mix från producenten V. Besana som säljs på den finska marknaden.

Totalt 68 produktinnovationer fördelade över 17 kategorier gör upp i tävlingen. I mitten av mars avslöjas vinnarna.

– Under ett svårt fjolår för konsumenterna har återförsäljarnas egna märken tagit steget upp och erbjuder produkter som är i paritet med – eller i vissa fall överträffar – deras märkesvaror, säger Stephen Wynne-Jones, redaktör, ESM: European Supermarket Magazine.

– Årets grupp av finalister är en av de starkaste vi har sett hittills, vilket speglar den innovationsnivå som sker inom dagligvaruhandeln för närvarande, fortsätter han.

2023 stod Änglamark refill som vinnare i tävlingen. Det konceptet produceras i Danmark i samarbete med Nopa Nordic, och köps in via Coop Trading.

Om European Private Label Awards

European Private Label Awards lanserades av ESM 2017 för att fastställa de mest effektfulla och innovativa varumärkena för privata märken som säljs i Europas stormarknader. Priserna, som är öppna för både återförsäljare och leverantörer, uppmärksammar det bästa av butiksmärkesutvecklingen på pan-europeisk nivå.

Bedömningsprocessen för utmärkelserna ägde rum i Dublin, Irland, i november 2023, med en panel av detaljhandels- och kulinariska experter som bedömde var och en av produkterna utifrån tre nyckelkriterier – smak, innovation och presentation – såväl som andra överväganden, såsom hållbarhetsuppgifterna för varje produkt.

Mer om finalisterna

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Pressinbjudan: Coops hållbarhetsresa med AI som nyckel

    Fredag den 26 april klockan 11.00-11.30 presenterar Coop Sverige en fördjupning kring AI och hållbarhet. Lyssna direkt på plats i Coops lokaler i Solna eller via webbsändning. Coop öka...
    Read more
  • Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny plock- och logistikhubb för sin onlinehandel. Det blir en så kallad dark store som placeras i Malmö och som ligger i direkt förbindelse med Coop Logistiks omlastningscentral och distributörens lokaler. Med den här satsningen kan Coop Syd erbjuda onlinehandel till hela Blekinge och Skåne och samtidigt sänka logistikkostnaderna.
    Read more